Recension för DotA 2 2020

Vad är DotA 2?

DotA 2 släpptes 2013, men har sedan 2011 funnits ute i en testversion. Spelet och fick snabbt stor spridning över hela världen. 2015 genomgick spelet en stor förändring och uppdatering med bland annat ett nytt och uppdaterat gränssnitt. DotA finns tillgängligt till Mac, Linux och Microsoft Windows.

Dota 2 utvecklades av spelutvecklaren Valve, som idag även är de som håller i den största årliga turneringen i Dota 2, som samlar många deltagare och duktiga spelare över hela världen. Dota 2 är idag den mest spelade titeln på Steam, och har fler än tio miljoner unika användare varje månad. Det faktum att spelet är gratis att ladda ner och enkelt att förstå sig på gör att tröskeln är låg till att kunna börja spela. Man kan dock handla för mindre summor i spelet om man vill, för att till exempel kunna göra olika uppgraderingar av kläder, utrustning och så vidare, men det är helt frivilligt och krävs inte för att kunna spela.

Hur kommer det sig att spelet heter just Dota 2? Den första utgåvan av spelet, DotA, är en förkortning av Defense of the Ancients. Det var ursprungligen tillverkat av en anonym amatör, men när Valve fick se spelet blev de mycket intresserade av att få fortsätta utveckla det. De anställde då mannen som hade tagit fram DotA för att tillsammans med dem gör Dota 2, och på den vägen är det.

Hur du spelar DotA 2?

Man spelar fem personer i varje lag. Varje spelare kontrollerar en karaktär, som han eller hon bygger upp själv med olika personlighetsdrag, styrkor och svagheter. Varje lag kontrollerar en bas, och målet med spelet är att ta över motståndarlagets bas samtidigt som man försvarar sin egen. Det är ett strategispel med fantasytema, och även om spelreglerna i sig inte är svåra, så krävs det en hel del samarbetsförmåga och strategiskt tänkande för att bli bra på Dota 2. Det gäller att hamna i ett lag med medspelare som man kan samarbeta med på ett bra sätt, och gärna med ett liknande strategiskt tänk.

Karaktärer i DotA 2

I DotA 2 får man välja sin egen hjälte och karaktär.

Man får börja med att välja vilken roll karaktären ska ha; det finns ett urval att välja mellan, som till exempel initierare, bärande, bombare eller djunglare. Sedan får man välja attacktyp, om man vill attackera på avstånd eller i närkamp. Sist får du välja vilket namn din karaktär ska ha. Även faktorer som styrka, intelligens och agility spelar in. Det här ger stora möjligheter att kunna anpassa sin karaktär efter sina egna preferenser.

Kartan i DotA 2

Kartan är alltid densamma i alla matcher, och utspelar sig på en arena. De två lagen som spelar mot varandra kallas för Dire och Radiant; Radiant har sin bas i nedre vänstra hörnet medan Dire har sin i övre högra hörnet. Runt hela spelplanen går en väg, och även mellan lagens baser – tvärs över spelplanen – går det en väg. Resten av planen består av djungel, och varje lag har sin egen halva av spelplanen som sin egen djungel. Spelplanen är ganska enkel och rättfram utan några konstigheter.

Kända klaner inom DotA 2

Dota 2 är ett av de största spelen inom e-sportvärlden. Tack vare framför allt crowdfunding, så kan Valves stora årliga turneringen erbjuda höga summor i prispotten, vilket i sig lockar många deltagare och åskådare. Även i olika streamingtjänster, som till exempel Twitch, så är Dota 2 otroligt populärt. Turneringar streamas och sprids över hela världen, både i realtid men går ofta även att titta på efteråt.

Det går som sagt att spela mästerskapsturneringar i Dota 2. Valves stora, årliga mästerskapsturnering hölls i Kina i augusti 2019, och hålls på olika platser i världen varje år. Det är en riktigt publikmagnet och drar många människor som över hela världen, som följer de spelande lagen via livestreaming. Det finns även en hel del andra turneringar världen över, både större och mindre, internationella och mer lokala. I en del finns det prispotter, i anda spelar man för äran eller för att ha roligt. Det finns många spelare och lag som spelar professionellt, och har prispengar som sina inkomstkällor.

DotA 2 har blivit en riktig framgång för Valve. Det är ett av företagets mest nedladdade spel och är fortfarande väldigt populärt bland spelarna. DotA 2 är enkelt att förstå sig på, och enkelt att komma in i; det har säkert bidragit till spelets framgångar. Vi hoppas att vi ska kunna fortsätta spela under många år som kommer.