Recension 2020 för Hearthstone

Vad är Hearthstone

Hearthstone är ett spel som går ut på att samla kort. I korthet så spelar man kortspelet mot varandra eller mot en bot. Spelet utvecklades av Blizzard Entertainment och släpptes till de första enheterna – Microsoft Office och Mac – i mars 2013. Sedan dess har Hearthstone även släppts till Androidenheter och surfplattor. Idag har spelet över 70 miljoner registrerade spelkonton, och är ett av de populäraste digitala kortspelen i världen. Det har även släppts flera expansioner till Hearthstone, bland annat Curse of Naxxramas, vilket var den första; den elfte och senaste expansionen, Rise of Shadows, släpptes i april 2019. Hearthstone fick goda recensioner när det släpptes, och har även fått höga betyg av sina spelare.

Hur spelar man Hearthstone

Hearthstone är ett kortspel där det spelas matcher mellan två motståndare. Spelarna turas om att spela med de kort de har på handen. När du spelar med korten kan du till exempel frammana trollformler eller utrusta sig med ett visst vapen. Spelet har Warcraft/fantasy-tema, och du kan på olika sätt vinna eller förlora poäng.

När en match börjar har varje spelare 30 hälsopoäng. Matchen är avslutad när den ena av spelarnas hälsopoäng blir noll eller lägre, eller när någon ger upp; den andra spelaren vinner då matchen. Med varje vunnen match kan du få erfarenhetspoäng och högre rang.

Matcherna spelas genom battle.net, vilket är en plattform som Blizzard driver. Alla spelare har i början samma grundläggande kort, men allt eftersom man spelar så kan man få mer sällsynta samlarkort med högre värde; antingen kan man köpa dem eller få dem när man kommer upp till en viss nivå. Man kan inte byta kort med varandra, även om spelet baserar sig på samlarkort.

Hearthstone är uppdelat i fyra olika regioner; Europa, Asien, Kina och Amerika. Som spelare blir du placerad i den region som ligger närmast där du bor, och du matchas mot spelare i samma region. Du kan, om du vill, byta region under inställningarna i battle.net.

Karaktärer i Hearthstone

Hearthstone utspelar sig i Warcraft-världen, så alla karaktärer i spelet är hämtade därifrån. Du kan spela med kort med orcher, magiker av olika slag osv. Varje karaktär eller ras har sina egna styrkor och svagheter. Kortleken är det centrala i Hearthstone; varje kort representerar olika karaktärer i spelet med olika förmågor. Det finns nästan 2000 kort man kan samla på sig i spelet, och i nästan varje expansion har det utökats med några kort och nya karaktärer.

Spelplan i Hearthstone

I Hearthstone finns det fem olika spellägen eller spelplaner.

I Övningsläget så spelar du mot en motståndare, Värdshusvärden, som är en bot. Det här är ett träningsläge för nya spelare.

I Spelläget så matchas två spelare med varandra. Spelarna befinner sig på ungefär samma nivå och har ungefär samma färdigheter. Här kan man välja att spela rankade eller orankade matcher.

Det finns även ett spelläge som kallas Arenaläget, som kostar pengar att spela; antingen riktiga pengar eller guld som du har samlat ihop i spelet. Här kan du styra lite mer själv, bland annat genom att skapa egna kortlekar.

Det fjärde spelläget kallas Dueller. Här kan du utmana dina vänner på vänskapsmatcher. Matcherna är orankade och ger inga belöningar.

Det femte läget kallas Slagsmål i Tavernan på svenska (Tavern Brawl på engelska) och har en egen uppsättning med regler och spelmekaniker, som skiljer sig från resten av spellägena.

Kända klaner inom Hearthstone

Det har hållits flera turneringar i Hearthstone, den första redan samma år som spelet släpptes. Den allra första var en uppvisningsturnering som Blizzard anordnade, och där flera kända spelare deltog – bland annat Byron Bernstein, som går under spelarnamnet Reckful och är en känd WoW-spelare. I december 2013 anordnades den första turneringen med pengar i prispotten. Det har även anordnats ett flertal turneringar även efter detta.

Hearthstone är ett kreativt sätt att expandera Warcraft-världen på, och spelet har fått mycket positiv respons för att vara nytänkande. Det är enkelt att förstå sig på, men inte mindre roligt att spela för det. Om du är ett fan av WoW så kommer du att känna igen dig; men även du som inte spelar World of Warcraft men ändå uppskattar kortspel, kommer med största sannolikhet att uppskatta Hearthstone.