Recension 2020 för Heroes of the Storm (HotS)

Vad är Heroes of the storm?

Heroes of the storm är ett spel som har skapats av Blizzard Entertainment. Det är ett crossover-spel mellan flera av Blizzards kända spel, och släpptes till både Mac och Microsoft Windows i juni 2015. Många karaktärer från deras olika spel dyker upp i Heroes of the storm, och spelet utspelar sig på spelplaner från World of Warcraft, Overwatch, Diablo och StarCraft. Heroes of the storm är ett multiplayer battle arena och spelas online. Spelet är gratis att ladda ner, men du kan handla olika saker i spelet om du vill; men det är inte nödvändigt för att kunna spela. Spelet fick generellt positiva recensioner och ett bra bemötande när det släpptes; dock blev det nog inte riktigt den kommersiella framgång som Blizzard hade hoppats på.

Spelet utspelar sig i Nexus, som är ett limboläge där olika speluniversum krockar med varandra. Nexus är centrum av en transdimensionell storm, som sträcker sig över olika dimensioner, tider och världar. Här möts flera olika världar och strider över gränserna uppstår.

Hur spelar man Heroes of the storm

Spelet fokuserar huvudsakligen på matcher där man spelar fem mot fem, och man spelar via Blizzards spelsida battle.net. I matchen så arbetar spelarna tillsammans som ett lag för att nå segern – vilket är att förstöra motståndarlagets centrala byggnad som kallas för King’s Core, innan motståndarna förstör det egna lagets byggnad. Man måste då även försvara den egna byggnaden gentemot motståndarnas anfall. För att komma till King’s core så måste laget bland annat förstöra olika försvarstorn och fort på vägen.

Generellt sätt så slumpas spelarna ihop, utifrån att alla spelare ska vara ungefär lika starka och vara på samma nivå. Det finns dock spellägen där du kan sätta ihop ditt lag själv.

Lagen kan under spelets gång använda sig av s.k. minioner, vilket är en sorts medhjälpare som kan hjälpa till på olika sätt under matchen. Det finns även andra sorters medhjälpare och liknande i spelet.

Karaktärer i Heroes of the storm

Det finns i dagsläget 89 stycken olika karaktärer som man kan välja mellan när man spelar. Karaktärerna kallas för hjältar – heroes – och har alla sina unika styrkor, svagheter och utseenden. De delas därefter in i sex olika kategorier av roller; tank, bruser, healer, ranged assassin, melee assassin och support. De flesta kända karaktärerna från de olika spelen dyker upp i Heroes of the Storm, bland annat Deathwing från Warcraft, Mei från Overwatch och Mephisto från Diablo.

Under spelets gång kan man samla på sig erfarenhetspoäng. De poäng man får under en match fördelas jämnt mellan alla spelare i laget. Man får erfarenhetspoäng till exempel genom att döda motståndare eller förstöra motståndarnas byggnader.

Spelplan i Heroes of the storm

Det finns i dagsläget femton olika spelplaner man kan spela på, alla från de olika spelen som nämndes tidigare. De femton olika världarna är alla stabila punkter i Nexus. Varje värld i Nexus har något som kallas Singularity, vilket är en sten som kan vinnas; den spelare som vinner the Singularity blir utsedd till ”Realm Lord”. Vissa av världarna är spegelvända gentemot de ordinarie spelplanerna i respektive spel, vilket bland annat kan ses på karaktärernas hudfärg.

Det finns även ett flertal olika spellägen som du kan spela. Det är till exempel olika träningslägen och olika lägen där du kan spela mot datorn alternativt andra spelare. Du kan även spela rankade eller orankade spel, och olika former av matcher.

Kända klaner inom Heroes of the storm

Heroes of the storm har blivit ganska stort inom e-sporten, och det finns idag ett antal professionella lag. Det finns bland annat ett officiellt Twitter-konto för e-sporten inom spelet.

2018 meddelade Blizzard att de skulle skala ner på stödet till Heroes of the storm inom e-sporten, och ställde in flera planerade evenemang under 2019. Det här var ett hårt slag för spelet inom e-sporten, och tyvärr har intresset för att spela Heroes of the storm inom e-sportvärlden minskat efter detta.

Heroes of the storm var, enligt Blizzard, en kärleksförklaring till alla deras mest framgångsrika spel. Här möts alla de mest kända karaktärerna och världarna i ett stort, gemensamt spel. För inbitna fans till Blizzards spelvärldar så är det här ett fantastiskt spel. Det är snyggt och innovativt, med fint grafik och ett intressant upplägg. Spelet har fått en stabil följarskara och många trogna spelare, så förhoppningsvis så kommer Heroes of the storm att leva vidare länge till.