Brave Story: New Traveler

Texttyp: Recension Genre: RPG Format: Playstation Portable Utgivare: XSEED Games Utvecklare: Game Republic

Äntligen har det hänt. PSP har fått ett nytt och bra rollspel som inte är en portning från något förlegat Playstation-system. Nyp mig i armen, jag drömmer. Det är sant! Spelet som till en början såg ut som vilket mediokert traditionellt konsol-RPG som helst har blommat ut och fullständigt lyser med sin excellens. Traditioner följs till punkt och pricka, men när ett spel levererar kvalité under i princip alla kategorier så kan man inte kalla det något mindre än originellt.

Brave Story: New Traveler (hädanefter kallat BS) är det traditionella rollspelsliret till konsol du är van vid. Final Fantasy, Chrono Trigger, Golden Sun och Dragon Quest är alla traditionella konsoll-RPG som byggt på samma upplägg – gå från en stad, slå ihjäl fiender i slumpmässiga strider och vandra till nästa stad. Efter SNES’ urholkning och med möjligheten till kraftfullare system så skrek publiken efter något nytt. Resultatet blev rollspel så som Final Fantasy XII, en uppsjö av Tales-spel och en stor mängd andra snabba action-RPG. Den traditionella rollspelsscenen har med detta allt eftersom dött ut. Visst, Dragon Quest lever vidare, men även den serien håller på att mixtra med nya experimentella titlar. BS bevisar dock en viktig sak som många av dagens spelare missat; gamla recept fungerar hur bra som helst så länge de smakar bra.

Brave Story kan utifrån sett jämföras med vilket annat traditionellt rollspel som helst. 3-mannagrupper, slumpmässiga strider, monsterbok, ett övergripande sidospel, till en början till synes slätdragna karaktärer och till och med en 2,5 dimensionell övervärldskarta – allt finns där. BS är på långa vägar inget nyskapande spel, men vad gör väl det när i princip allting görs med bravur? Jag menar, att jag är kaffeälskare minskar väl inte min begeistring när jag hittar ett nytt favoritkaffe? Tvärtom så förhöjs glädjen på grund av min breda erfarenhet av kaffe (läs nationell erfarenhet). Detta är beviset på att BS är ett väldigt bra spel; trots att jag spelat en uppsjö av rollspel likt BS så är jag fortfarande helsåld.

Allting är inte vad det verkar. Likaså är det med storyn i spelet. Det mesta känns igen, allt från att man som en ung till början svag kille ska rädda världen, till att man ska samla stenar för att uppfylla detta. Men det intressanta är inte vad punkt A och B är i spelet utan hur spelet tar sig mellan dessa. Nu ska jag inte förtälja för mycket av historien, men jag kan säga att storyn tar några extrema, men tillfredställande helomvändningar. Lägg där till de komiska dialogerna och den logiskt utformade världen och du får inget annat än en grym om än lättsmält story.

Det folk brukar bry sig mest om kring konsolrollspelen är stridssystemet. Skulle jag kortfattat beskriva denna så skulle jag säga en blandning mellan Chrono Trigger och Golden Sun. Chrono Trigger på grund av de unity skills karaktärer kan lära sig genom att strida tillsammans med vissa andra karaktärer, och Golden Sun på grund av behandlingen av skada över area. Till exempel, en viss skill kanske skadar vald fiende och fienden till vänster om denna, medan en annan skill skadar 6 slumpmässiga fiender. Det hela är väldigt simpelt och inte särskilt uppseendeväckande egentligen om det inte vore för hastighet och effekter.

BS rusar iväg i ett rasande tempo. Mycket av detta tack vare de förbryllandevis korta laddningssekvenserna. Laddningstiden mellan att du springer runt i någon dungeon till att du stöter på en fiende är minimal och likaså laddningen mellan att du befunnit dig på övervärldskartan till att du äntrar en stad. Detta är minst sagt en bragd med tanke på de flesta andra PSP-spel, där laddningstiderna oftast frammanar fler än ett grått hår.

Utseendet ja. BS är minst sagt snyggt. Det mesta är tredimensionellt med undantag av vissa små fusktexturer och den dimensionellt blandade övervärldskartan. Stridseffekterna är fantastiskt snygga och likaså de många fienderna. Vad som dock överraskar rejält är de olika cinematiska kameravinklarna och arbetet med dem. Många av ”mellansekvenserna” hade sett tämligen tafatta ut utan arbetet med dessa olika vinklar, och Game Republic får nästan bli synonyma med Steven Spielberg.

BS låter dessutom väldigt bra. Visst, de få mellansekvenser som innehåller röstinspelat material låter tämligen fjantiga och likaså stridsropen, men det senare kan man lösa med en unik och överraskande funktion – att ändra till japanska röster istället för engelska. Jag kan varmt rekommendera de japanska rösterna, som i och för sig låter lika fjantiga, men fjantiga på ett sätt som vi gamers är vana vid från det japanska språket. Melodierna fungerar utmärkt, men får inte precis håren på nacken att resa sig. Det viktiga är att de bidrar till den fantastiskt artistiska helhet som BS med bravur lyckas förmedla.

Jag är en powergamer utan nåd och en powergamer kräver en uppsjö av sidouppdrag och hemligheter från konsol-RPG. Turligt nog finns det knappa 100 sidouppdrag, vissa längre än andra, och ännu turligare är det att man en bit in i spelet erhåller en quest-bok så att man hålla koll på vad som gjorts och ännu inte gjorts. Många av uppdragens belöningar känns felbalanserade, men flertalet uppdrag känns belönande och värda sin möda.

Mindre bra då? BS är ett väldigt gediget spel men det finns alltid saker att förbättra. Utformningen av de 15 olika dungeons i spelet känns tråkig och enformig. Korridor efter korridor med väggrenar lite här och var. Nej, det mesta börjar kännas extremt familjärt efter de första genomrusningarna och hade det inte varit för de många belönande skattkistorna så hade irritationen verkligen slagit in. Dessutom känns utformningen av städerna väldigt överstrukturerad och livlös. Ett fåtal människor/humanoider befolkar städerna, som i vissa fall känns som rena spökstäder.

Brave Story: New Traveler är spelet många gått och väntat på. Spelet släpps i Europa tidigast 24 augusti, men den regionsfria PSPn möjliggör import för er som inte klarar av att vänta. Allt som allt är Brave Story ett gediget spel, som i närmsta framtiden inte verkar bli överkörd av någon konkurrent. Crisis Core anländer i år, men det spelet får väl ses som allt annat än traditionsenligt.

Betyg