Clock Tower 3

Texttyp: Recension Genre: Action Format: PlayStation 2 Utgivare: Capcom Utvecklare: Sunsoft

I skuggan av Resident Evil så utvecklar Capcom skräckserien Clock Tower som nu är inne på sin tredje del.

Alyssa är en helt vanlig tjej som går på en helt vanligt internatskola,. En dag får hon ett brev från sin mindre vanliga mamma som säger att hon kan vara i fara och att hon absolut inte får komma hem. Alyssa gör självklart tvärtemot och beger sig raka vägen hem bara för att upptäcka att hennes mamma har lämnat huset. Den enda personen i huset förutom Alyssa är en läskig medelåldersgubbe som börjar babbla om Alyssas femtonårsdag och annat bjäfs. När man sedan har lämnat den äckliga gubben så hittar man en tillsynes oskyldig flaska som Alyssas mamma har lämnat. Flaskan innehåller heligt vatten och fungerar som ett vapen mot alla spöken som världen tydligen kryllar av. Efter denna omtumlande upplysning så kastas Alyssa rakt in i första världskriget och efter det så bär det av till ytterligare tre andra tidsåldrar. Varje tidsålder kretsar runt en boss som oftast är en galen mördare av något slag. Eftersom Alyssa endast är beväpnad med heligt vatten som bara uppehåller fienderna en stund så blir det till att fly. När man möter den första mördaren som är beväpnad med jättehammaren Herbert så blir man (i alla fall jag) lite småskraj, men när man sedan har sprungit runt med honom i hasorna i en halvtimme så har skräcken bytts ut mot frustration. När man blir trött på att fly så finns det vissa speciella gömställen som fungerar bra till en början, men när jag sedan gömmer mig bakom ett akvarium med plytet tryckt mot glaset utan att min förföljare ser mig så känns det bara fånigt.

I de flesta spel som är någorlunda läskiga brukar det spelas upp en trudelutt när ett monster hoppar fram för att skrämmas, så är också fallet i Clock Tower 3 bara med den stora skillnaden att nyss nämnda trudelutt spelas upp cirkus två sekunder innan monster kommer så man kan vara riktigt beredd. Om fienderna blir för närgångna så börjar en panikmätare fyllas på och när den är full så får Alyssa panik och flänger runt som en galning, meningen med detta är nog att spelaren själv ska få panik men själv tycker jag bara det var en fördel då Alyssa springer mycket snabbare. När man har fått stå ut med en galen mördare bakom sig ett tag så får man chansen att smiska dennes rumpa i en boss-strid. Inför den första bossfajten kommer det ned en magisk pilbåge från himlen som Alyssa sedan kan använda mot sin nemesis. Bossfajterna blir tyvärr aldrig intressanta då det är alldeles för simpla och lätta, under varje sådan strid så sköt jag iväg en superpil mot min motståndare som då fastnade medans jag sprejade pilar mot stackarn.

Grafik, Kontroll och Ljud: Grafiken är helt okej med detaljerade omgivningar och fina karaktärer, dock aldrig i klass med Silent Hill 3. I början så tyckte jag att karaktärernas rörelser i mellansekvenserna var grymma men nu känns de otroligt överdrivna, en normal person står relativt still när man pratar men här flänger de runt med armar och ben och jag vet inte vad, det hela ser till slut ut som om det vore clowner som rörde sig. När det är förrenderade mellansekvenser så är det riktigt bra men jag tycker att man ska kunna vara utan sådant år 2003 för även om det ser snyggt ut så är det alltid bättre med mellansekvenser renderade i realtid. Vad beträffar kontrollen så är den om inte superrolig men ändå funktionell, man känner att man har väldigt begränsade rörelser då man bara använder två knappar. Ljudet är medelmåttigt med en del riktigt bra melodier och med en lite större del sämre. Rösterna är både riktigt bra och riktigt dåliga, i de flesta fallen så är de trötta och oengagerade men en del röster är riktigt passande och gör den tråkigaste av karaktärer levande.

Trots en drös hårda ord så tycker jag faktiskt inte så illa om detta spel som det kanske låter, men det beror dock på att jag inte betalat för spelet och om jag hade betalat för det hade jag nog inte tyckt det var någon höjdare. Men om du känner att pengarna bränner i fickan och du absolut vill ha ett skräckspel till din spelstation då kanske jag kan rekommendera det, men till er andra så råder jag er att vänta på att spelet säljs billigt på någon julrea eller dylikt.