Dragon Ball Z: Burst Limit

Texttyp: Recension Genre: Action Format: PC Utgivare: Atari Utvecklare: Namco Bandai

Det första Dragon Ball Z spelet har nu släppts till nästa generations konsoler och frågan är om det är något du ska springa till affären för att köpa.

Dragon Ball Z: Burst Limit börjar bra, det första man ser är grymt läcker grafik som faktiskt nästan ger spelet ett topp betyg i grafik men också att man kan välja om man vill köra spelet med de engelska eller japanska rösterna ger även det ett plus i början men sen går det nästan bara utför i spelet tyvärr.

Som jag skrev ovan så har spelet super läcker grafik och det står jag fast vid men vad hjälper snygg grafik när fighterna känns otroligt trista, visserligen så är även special attackerna så där dunder grymt snygga men de känns ändå precis som övriga delen av en fight lika tråkig. Det verkar som att Namco har satsat mer på att utveckla ett riktigt snyggt Dragon Ball spel än ett med ett bra fighting system.

Det som gör att fighterna känns ganska tråkiga är att det inte finns något djup i dem direkt. Spelet innehåller inte så många combos och det finns väl inte heller några super attacker som är jätte svåra att få till heller, visst ett fighting spel måste inte innehålla detta för att vara bra men det som Namco har byggt till detta spel är faktiskt bara tråkig.

Nej, nu är det nog dags för lite positivt om spelet igen, spelet är ju trots allt inte helt värdelöst. Förutom att det är läcker grafik och att du kan välja antingen engelska eller japanska röster så finns det även ett stort val av karaktärer från animen att välja, vilket gör att de som följer serien med största sannolikhet kommer hitta sin favorit karaktär.

Efter det positiva måste jag tyvärr påpeka något negativt igen. Spelet har någon sorts random mellansekvens system som gör att mitt under en fight så kan det dyka upp en mellansekvens som påverkar fighten på ett eller annat sätt, den iden hade kunnat funka bra om det inte var för att den verkar fungera helt random och man inte förstår varför de händer eller när de kommer att hända heller för den delen. Jag tror dock att de som följer animen kommer gilla dessa mer än vad jag gör och de kanske till och med hittar anledningen till att de kommer när de kommer.

När det gäller story läget i detta spel så kan jag inte svara på när spelet tar sin början om man kollar på animen för jag följer den inte, jag har faktiskt inte ens sett ett enda avsnitt och jag tror också det gör till en stor del att jag tycker spelet är tråkigt. Det verkar eller märks egentligen relativt tydligt att spelet riktar sig mot de som följer serien och om du som läser denna recension just nu är ett stort fan av animen så kan du säkert höja mitt slutbetyg som jag har satt med 30 eller 40% poäng.

Dragon Ball Z: Burst Limit är ett spel för den trogne Dragon Ball Z fanet men vi andra ska nog undvika det och leta efter något annat fighting spel istället.