Dungeon Maker: Hunting Ground

Texttyp: Recension Genre: RPG Format: Playstation Portable Utgivare: XSEED Games Utvecklare: Global A

Det känns som om 2007 är året då konstiga och oprövade spelidéer tar form. Dungeon Maker: Hunting Ground (hädanefter kallat DM) är absolut inget undantag och faktiskt inte helt illa pissat. Föreställ dig Gauntlet med en nypa av Harvest Moon och du kommer ändå inte helt nära DM. Global A har skapat en dungeon-krypare och det är upp till dig att bygga den.

Storyn är enkel; bygg en dungeon för att attrahera monster så att du kan samla föremål och eventuellt i slutändan attrahera den skräckinjagande slutbossen så att du kan dräpa denna. Till ditt förfogande har du en outformad grotta, vilken du måste forma för att sedan gå dit och slå ihjäl monster, samla föremål och köpa nya inredningsinventarier. Bygg stort och bygg förvirrande. Först då kan du attrahera de riktigt stora fiskarna.

Till en början har du endast de mest simpla verktygen att röra dig med – små enrummare, otapetserade korridorer och begränsat med guld att köpa dessa med. För att attrahera nya och starkare monster så krävs att du bygger en dungeon med många kluriga svängar, väggrenar, nya rum, och exklusivare tapeter. Bygg så ostrukturerat du kan så kommer du få ut mest av din dungeon och fler monster kommer flytta in. En inte helt enkel uppgift som kräver en hel del planerande och renoverande.

Visst låter det som en intressant spelidé? Problemet är ju onekligen att du endast har en dungeon att utforska och denna byggs på bit för bit allt eftersom. Efter ett par timmar kommer med andra ord grottan att kännas som ditt andra hem och överraskningar kommer försummas. Men DM handlar inte om överraskningar. DM handlar om att pula och sköta ditt andra hem för att nå vissa delmål (läs bossar). Belöningen blir således en enorm tillfredsställelse i det du gjort snarare än häpnadsväckande överraskningar.

DM ser, låter och spelas mediokert. Det mesta känns mediokert. Men när allt vävs samman med byggfunktionerna i mitten av spindelnätet så framstår ändå erfarenheten som gedigen. Tittar man på skärmdumparna till höger utan att ha spelat så får man en missvisande bild av presentationen. Jag menar absolut inte att DM presenteras på något annat sätt än mediokert, men av att döma från skärmdumparna så presenteras DM som ett fulare spel än det faktiskt är.

Det störta problemet med DM är inte dess avsaknad outforskade grottor. Problemet är verktygen spelaren får för att bygga sin dungeon. Byggandet går långsamt, inte på grund av överambitiösa byggplaner, men på grund av den långsamma kontrollen. Animationen för att bygga en liten del av en korridor rent tidsmässigt är till en början försumbar, men när spelaren helt plötsligt ska bygga flera långa korridorer så blir den sammanlagda tidsåtgången irriterande lång.

Dungeon Maker: Hunting Ground är svårbedömt. Jag känner personligen att spelet är värt tiden och pengarna som krävs, men jag misstänker även att spelet inte faller alla i smaken. Förmodligen gör avsaknaden av bra RPG till PSPn att jag sätter ett något för högt betyg. Men inte skäms jag för det. DM är roligt även om spelet vid vissa tillfällen känts mer som jobb än lek.