Enemy Territory: Quake Wars

Texttyp: Recension Genre: Action Format: PC Utgivare: Activison Utvecklare: Splash Damage, id Software

Utomjordingarna Strogg hälsar på jorden och dessa främmande organismer kommer inte i fred. Den lugna atmosfären som vi idag lever i försvinner alltjämt med Stroggarnas ankomst. Någon måste försvara jorden från detta yttre hot. GDF kallas in, och det är här din roll börjar. Vilken sida väljer du?

Invasionen är ett faktum
Stroggarna är ena grymma typer. De kommer ifrån planeten Stroggs, vilket jag tyckte var ett förbaskat fyndigt namn. Dessa monster lever på att skörda. Missförstå mig inte, jag menar inte att skörda vete, havre eller någon annan naturresurs. Nej, de lever på att skörda kött. Människokött ska smaka extra bra har jag förstått. Stroggarnas liv består i sjävla verket mest av att åka runt i universum, hitta en bra planet med många resurser och sen ta dessa och därefter lämna planeten karg och ödslig. Jag vet vad ni tänker. Skaffa ett liv liksom!? Nog om det. Nu har de alltså ställt in sitt sikte på jorden, men jordens invånare kommer inte ge upp sin gröna planet utan strid.

Upplägget är oerhört enkelt. Enemy Territory. Quake Wars är ett nytt fräscht actionspel med medsmak av taktik, skicklighet och uthållighet. Man ska spela Quake Wars online. För ska sanningen fram så är det bara tillsammans med andra människor som QW visar sin fulla potential. Visst, man kan spela mot datorstyrda botar men det är ungefär lika utmanande och roligt som att skala en potatis. Nä, Quake Wars går i samma fotspår som Battlefield 2, när det gäller uppdragen, klasserna och det mesta faktiskt.

“Fräscht actionspel med medsmak av taktik, skicklighet och uthållighet”

Det finns sex stycken olika klasser. Soldier, Medic, Engineer, Covert Ops och Field Ops. Strogg-motsvarigheterna är i stora drag samma men med andra namn. Alla klasser fyller en betydelsefull roll – precis som i Battlefield 2 – men i Quake Wars så spelar varje klass en ännu viktigare roll. Man kan i själva verket hjälpa sitt lag utan att vara på frontlinjen hela tiden. Det är detta som är så fantastiskt med Quake Wars. Ingenjörsklassen ser till så att slagfältet hettas upp med försvarstorn och artillerikanoner som skjuter på inkommande fiender av alla dess slag. En Field Ops aggerar lite som en kommendör (commander) som du känner igen från Battlefield 2. De använder nämligen ett kikarsikte med laser för att markera platsen för artillerield. Död från ovan. Min personliga favorit, Covert Ops är för de som vill vara lite med för sig själva och arbeta från avstånd. Covert Ops använder sig av ett krypskyttsgevär för att ta kål på sina fiender. Utöver detta så kan de också konstruera radar som är väldigt viktigt för ditt lag. Deras hackverktyg är nödvändig för att hacka sig in i fiendens stationära eldbaser och i andra vapen. Likt de flesta spel så innehaver Quake Wars en Soldier och en Medic klass. Dessa fungerar i princip som de brukar. En Soldier är den hårdhudade och tuffa soldaten som har en enorm arsenal och är en typisk knegarbetare som arbetar för att föra kriget framåt. En Medic kan återuppliva fallna medspelare med ett simpelt musklick och kan även dela ut små paket som man kan föreställa sig innehåller medicin och liknande.

Mycket nytt, mycket gammalt och några skillnader
Den massiva invasionen tar plats i Europa, Nordamerika, Australien och Afrika. Varje karta är uppbyggd så att ett lag anfaller och de andra försvarar. Vad man ska göra som anfallare och försvarare varierar karta från karta. Exempelvis ska GDF på en karta storma en Strogg byggnad där de håller på att utveckla en manick som kan massproducera mer Strogg-soldater. Vad man ska göra beror mycket på vilken klass man väljer, som jag har nämnt ovan. Samtidigt som det är viktigt att trycka på framåt så måste man fortfarande ha ett stabilt försvar bakåt med hjälp av olika försvarstorn och skjutkanoner. Man kan välja viket uppdrag man vill göra med hjälp av m-knappen. Du behöver givetvis inte alltid göra uppdragen utan bara kämpa på om du vill. När du sen har nåt en vis nivå med erfarenhet så får du uppgraderingar i form av snabbare sprint, kevlarväst, fler granater och annat smått och gott.

Fordonen i Enemy Territory. Quake Wars påminner starkt om fordonen i Battlefield 2. Enkla att använda och ett nödvändigt element för slagfältet helt enkelt. Det finns så kallade snabbtransportsfordon som GDF’s Huskys. Dessa är fyrhjulingar vars syfte är att transportera spelaren så snabbt som möjligt. Inte så bra för strid, men rolig och effektiv om man ska till frontlinjen. Strogg har självfallet en likartad motsats vid namn Icarus. Detta är också ett transportfordon i stora drag men den har också förmågan att flyga en kort stund och att skjuta ur granater. Strogg har utöver detta gigantiska Cyclops. En stor, tvåbent mech som vidstår stora mängder med stryk. Den har också en farlig attack i form av en stor laserstråle som har en rejäl anfallsstyrka som kan förgöra allt i sin väg.
“Ett spel som har fler än ett triumfkort i bakfickan”

De två sidorna är i grund och botten lika, men det finns en del skillnader som gör striderna lite mer intressanta. Alla klasser har små skiljaktighet och varje gång jag spelar som Strogg så känns det lite ovant. Jag tycker att Splash Damage har fixat det här oerhört lyckat, man känner sig minsann bortkommen och grön som Strogg med den utomjordiska teknologin och allt. Det tycker jag är häftigt.

Om man ska gå in på den ljudliga biten i Quake Wars så erbjuds det dessvärre inte mycket nytt. Klatschig musik som går väl ihop med spelgenren, men inte mer. Överdrivna röster i röstchatten är också sedvanligt. Du kommer att höra saker som “Owwwned!” och “Yeah..yeah..yeah!!!” och därutöver låter det som om Strogg gör något annat än springer när de blir ansträngda. Om du förstår vad jag menar. Men detta är inget som drar ner spelet i allmänhet utan det går att leva med utan problem. Grafiken är med mitt grafikkort som börjar blir lite föråldrat helt okej på de högsta inställningarna och det flyter på bara fint. Med likt alla spel så har Quake Wars också sina brister. Det som syns mest är kanske fysiken, på hur spelare faller och så vidare. Nedan kan ni läsa mer om grafikutseendet med ett GeForce 8800 GTS kort som har Dx10.

Enemy Territory: Quake Wars är ett spel som har fler än ett triumfkort i bakfickan och som slår stenhårt för att ta över Battlefield 2 position som strategi-FPS jätten. Lyckas de? Ja det måste jag säga. Splash Damage har gjort ett hellyckat spel som är vansinnigt kul och intensivt och erbjuder flera olika spelsätt. Grafiken är alltid ett frågetecken när det gäller alla spel och Quake Wars är inget undantag. Det kommer definitivt att underhålla spelare en lång tid framöver och är förutom detta mycket positivt till klanspel. Jag tror att det redan nu har roffat åt sig många Battlefield 2 spelare som har bestämt sig att ta spelandet till nästa steg. Till Quake Wars.

Nedan: Utökad läsning om grafiken

Grafiska nymodigheter med Directx10 (Christoffer “Twain” Lext)
Splash Damage var en av de första speltillverkare som gick ut med att de tänkte köra med ett DirectX10 stöd i deras spel. Det dröjde inte länge innan man började ta kort direkt från grafikmotorn utan att modifiera bilden. Och deras “MegaTexture” metod som skulle minska hackandet och laggandet i spelet. Men hur blev det igentligen?

MegaTexture
Vi kan börja med MegaTexture. MegaTexture är egentligen kartornas texturer, alltså bilder som målar upp vatten, sand, asfalt, berg osv. I många spel har man med hjälp av den kända dimman begränsat hur långt man kan se då datorn tar mycket kraft åt att måla upp alla olika texturer. Men här har man smält samman de och resultatet blir att man kan titta från ena sidan av kartan till den andra utan det enorma hackande som skulle ha förekommit i andra spel utan att ha någon dimma i vägen. Detta har Splash Damage gjort riktigt bra och detta är bara en start på en helt ny grafiknivå.

DirectX10
Med DirectX10 inbyggt blir ljuset och den övriga grafiken väldigt snygg. Den ser ut som skärmdumparna som Splash Damage släppte när dom skulle börja “hypa” spelet. Spelet flyter på förvånansvärt bra och är mycket bättre optimerat än tidigare betas och demo. Quake Wars har även upp till 16x(!) Anti Aliasing vilket tar bort alla dessa fula kanter på objekten vilket även det fungerar mycket bra.

Sammafattning av grafiken
Sammanfattningsvis så är grafiken i Quake Wars mycket bra. Bättre än vad jag hade förväntat mig. Det som jag kan störa mig på är alla dessa färger i olika informationsfönster som ligger i HUD’en. Även med lite vågade grafikinställningar flöt spelet på som rinnande vatten. Jämfört med andra spel så håller sig Quake Wars till toppen inom grafik och grafikutveckling.