Ghost Recon Advanced Warfighter

Texttyp: Recension Genre: Action Format: PC Utgivare: Ubisoft Utvecklare: Ubisoft, Grin

För den som gillar att vara överdrivet taktisk och tycker om att smyga sig fram i stridzonerna så är GRAW2 ett bra val, även om dina gruppmedlemmar kan vara lite korkade ibland.

Ghost Recon Advanced Warfighter 2, hädanefter kallat GRAW2, är ett taktiskt FPS och i denna variant utvecklad speciellt för PC av svenska spelstudion Grin och skiljer sig en del ifrån Xbox 360 versionen. Jag har inte själv testat konsolvarianten men den skall tydligen vara betydligt mer förlåtande och t.ex. så kan man under uppdragen fylla på livsmätaren, det kan man inte på PC. Singel-player läget är därmed ganska svårt, i början kan man springa runt och köra lite semi-taktiskt men svårighetsgraden stegrar (rejält) som det sig bör och man dör en del (mycket) om man inte är försiktig. Sen hjälper det inte att de tre medhjälparna som man har ibland är lite korkade och springer krångliga vägar och fastnar, de är hyffsade som kanonmat dock och man kan styra dem ganska lätt (och mer noggrant i en taktiskt karta). Singel-player delen utspelar sig vid gränsen mellan USA och Mexiko, du spelar som Mitchell som leder Ghost styrkan i olika uppdrag för att bekämpa terrorister som smusslar med kärnvapen. Det blir som sagt svårt efter ett tag, så det behövs tålamod.

Spelet är lite väl mycket åt det realistiska hållet för min smak, men online-läget känns däremot mycket mer lockande då man inte alltid känner att man måste snigla sig fram, det beror dock lite på vilket läge man kör och motspelarna. Det finns lite olika typer av banor att köra, såsom ”Team Deathmatch” och ”Recon vs Assault” där man som Recon medlem ska förstöra fordon medans det andra laget ska försvara dem, en liten twist där är att Recon laget inte får respawna under matcherna vilket gör det lite mer utmanade för dem. Det finns även co-op som man kan köra online, dock inte hela single-player kampanjen utan det handlar om utvalda banor.

Grafiken håller bra klass och spelet flyter stabilt, synd bara att det i princip bara utspelar sig i bruna/grå miljöer. I multi-player är det dock lite mer lummigt som t.ex. i Recon vs Assault-banan ”lagoon”. Ljudeffekterna och musiken är bra, jag gillar speciellt låten i menyn men sen är jag också en sådan där skummis som lyssnar på spelmusik. Något jag för övrigt saknar är känsla i vapnen, det är rekyl och sådant men det är ändå något som fattas som jag inte kan sätta fingret på.

Sammanfattningsvis så GRAW2 ett spel för taktikern, vilket själva titeln lär ge indikation på, och fans av de tidigare spelen lär inte bli besvikna. Helst inte om du letar efter en större utmaning i single-player. Online läget är lätt min favorit, då det i vissa matcher till och med blir lite mer Counter-Strike känsla och man kan vara rambo…dock så märks det att det är de försiktiga taktikerna som äger.