GripShift @ XBLA

Texttyp: Recension Genre: Pussel Format: XBOX360 Utgivare: Sidhe Interactive Utvecklare: Sidhe Interactive

GripShift kan enklast beskrivas som en korsning mellan ett pusselspel och ett bilspel. Visst, man kör en bil, och ja, ett av målen är att få en bra tid från start till slut av banan, men det är mer eller mindre här som likheterna med bilspel försvinner och övergår till ett pusselspel av rang. Styrningen påminner mig om den klassiska banan i Unreal Tournament där spelaren färdas i rymden i slow motion mellan tre torn.

Kärnan i GripShift är dess pusselläge där det utmanar spelaren med hela 120 banor innehållandes 3 mål vardera. Det gäller att slå en tid, samla alla stjärnor och hitta den gömda ikonen för att helt ha klarat banan, så det slutar ofta med att man tvingas spela igenom varje bana minst tre gånger var för att klara dem. Nästan alla banorna är upplåsta från början, men du går inte lottlös ifrån spelandet. Du låser nämligen upp nya bilar, ny musik och nya skins för att göra det hela lite mer varierat. Spelet har en enkel åtkomst till ranking online, så har man ork finns det mycket rum för finslipning av varvtider. Det är en skön stämning och miljöerna är väl varierade så det känns alltid fräscht.

Race- dödsmatch-lägen finns både online och offline och dessa funkar väldigt bra och lär ge många timmars galet nöje. Allt som allt är GripShift ett riktigt soft spel som ser bra ut, låter bra, men framförallt så framkallar det tillräckligt många leenden för att medge köp, och det är ingen liten prestation i den strida ström av spel som öses ut på XBLA.