Guitar Hero: Rocks the 80s

Texttyp: Recension Genre: Simulator Format: PC Utgivare: Activision Utvecklare: Harmonix

Harmonix är speciellt på många sätt – främst för att flertalet av människorna i deras utvecklingsteam faktiskt är riktiga musiker i verkliga rockband. Deras kärlek har smittat av sig genom två Guitar Hero-spel och nu har det blivit dags för deras avsked till spelserien.

Hur gör man en expansion intressant? Efter två suveräna Guitar Hero-spel och en Xbox 360-konvertering har Harmonix valt den enkla vägen: trettio nya låtar har pressats ner på skiva och ett åttiotalstema har lagt en rosa nyans över menyerna, karaktärerna och skådeplatserna. Rocks the 80s är en traditionell förlängning av ett populärt koncept, helt utan någon finputsning eller dylikt – det som fanns med i del två finns med och fungerar precis på samma sätt här. Vi bjuds alltså fortfarande på ett något sömnigt karriärläge där spelets samtliga låtar prompt måste tryckas igenom för att låsas upp och kunna avnjutas i det fortsatt plågsamt underhållande flerspelarläget.

De 30 nya låtarna tar oss tillbaka till åttiotalet och innehåller ett något annorlunda sound än det vi är vana vid efter Guitar Hero 2. Här blandas syntar med Twister Sisters och även om jag till en början är måttligt imponerad över utbudet så måste det ändå medges att valet av låtar känns något jämnare än tidigare. Visserligen saknas det riktiga toppar som Sweet Child o Mine och Free Bird men vi slipper åtminstone några bottennapp.

Rocks the 80s är kort och gott trettio nya låtar i precis samma utförande som vi är vana vid. Det går kanske att klaga över att Harmonix inte bemödat sig mer och försökt få till något nytt (ett förbättrat karriärläge, någon?) men i slutändan är det dock en mycket väl avvägd samling slagdängor som helt klart är värd sina dryga tre hundralappar. Åttiotalet har förvisso låtit bättre i spelsammanhang, men med en gura i handen och en vän vid sidan känns det ändå precis som vanligt.