Halo 3

Texttyp: Recension Genre: Action Format: XBOX360 Utgivare: Microsoft Game Studios Utvecklare: Bungie

Master Chief överlevde fallet från två kilometer. Han hade tur. Halo 3 ska avsluta trilogin om hans äventyr och kampen om att rädda världen. Men hur bra är egentligen spelet på allas läppar? Vi har hört om Halo 3 sen tidernas begynnelse, ifall den började efter Halo 2. Snyggast, bäst och roligast. Hypen har vart oresonlig, och det som alla ställer sig är ifall det är spelet man måste ha för att klassas som sann gamer.

Halo 3 är Halo 2, extra deluxe plus. Spelet är snyggt, men inte snyggast på marknaden, även om senare banor i enspelarläget har bland den bästa användning av bloom och andra ljuseffekter som jag någonsin sett. Spelet har bra musik, mer orkester än tidigare men ljuden på många vapen får en att undra ifall det verkligen är ett vapen man håller i.

Den skönaste uppgraderingen är möjligheten att spela fyra spelare i co-op, och utan co-op är det inte alls lika roligt, även om du får med dig Arbiter från tidigare spel oberoende om en annan spelare styr honom eller om han är datorstyrd. Det blir nästan för enkelt när man är fler än två eftersom man återvuppväcks automatiskt om någon allierad är tillräckligt säkert positionerad. Min roll är, som de jag spelat med säkert märkt, att springa in med granater som någon som druckit alldeles för mycket kaffe, för att sedan vakna till liv igen och återupprepa proceduren.

Kampanjen får ett bra slut med spelet, och även om det inte är det bästa enspelarspelet på marknaden så erbjuds en gedigen upplevelse och ifall du gillat tidigare spel i serien så är det ett måste.

Flerspelarläget är bland de bästa som finns på konsol, med betoning på att konsol tyvärr fortfarande är långt ifrån PC i just detta. Möjligheten att spara replays från alla matcher och dylikt leder till att man på ett nytt sätt verkligen kan visa vem det var som regerade, visa den där gudomliga bilkraschen som dödade halva fiendelaget eller den där perfekt kastade plasmagranaten.

Halo 3 är inte störst, inte bäst och inte vackrast. Men Halo 3 är ett bra spel med mycket mervärde. Gillade du inte tidigare spel i serien kommer du inte gilla detta och vice versa, samtidigt som om du är ett fan av FPS borde pröva på spelet som säkerligen kommer spelas miljoners miljoner timmar över Xbox Live.

Finish the fight, helt enkelt.