Harry Potter: The Order Of The Phoenix

Texttyp: Recension Genre: Äventyr Format: Playstation 3 Utgivare: Electronic Arts Utvecklare: Electronic Arts

Harry Potter är en succé. Den trollande ynglingen i runda glasögon har minst sagt tagit världen med storm i både bok- och filmform. Den här gången är det alltså dags för Harrys eskapader att förevigas i polygoner som, trots att de är imponerande till antalet, inte levererar. Låt mig berätta varför.

Vad är det första ni tänker på när ni hör Harry Potter? Förmodligen äventyr, spänning, magi eller fantasi. Det är en serie som kan tilltala den oinvigde och mest hängivne på en och samma gång, och som varken framkallar frågetecken eller innehåller tvivelaktigheter. Det är skickligt ihopsatt från början till slut.

Dessa egenskaper är så klart väldigt viktiga att bevara när man byter format oavsett om det ska göras film av en bok eller spel av en film. Det blir grundläggande och en förutsättning för ett lyckat arbete när ribban är satt så högt från början, men framförallt för att det skiljer så pass mycket mellan interaktiva medier, film och böcker att det lätt blir pannkaka om man inte är försiktig.

Vad som slår en när man tar sina första steg i Harry Potter: The Order Of The Phoenix är hur välgjort Hogwarts är. Renderat i sin helhet tar spelet plats i en exakt kopia komplett med den magiska trappan och alla möjliga vinklar och vrår. Man styr Harry på sedvanligt vis och kontrollerna medför generellt inga konstigheter. För att kasta besvärjelser använder man sig av den högra analoga spaken med vilken man gör olika rörelser, något som efter en stund förefaller sig naturligt och lätt att ta in. Det är inte konstigt att man som spelare blir äventyrslysten. Men det är här HP:TOOTP sviker. Tyvärr finns det inga äventyr att ta del av.

De flesta av spelets uppgifter, och de är verkligen uppgifter, går ut på att ta sig från en punkt till en annan, städa ett rum, hjälpa någon med sina läxor, hitta ett objekt, med mera. Det är en mödosam och tidsödande historia. Vad som först verkade vara härligt fritt är nu istället irriterande stort och långdraget, något som såklart inte blir bättre med tanke på spelets a-till-b-upplägg. Fotstegen som visar vägen är dessutom långsamma och svåra att se vilket utgör ännu ett irritationsmoment.

Även om Hogwarts imponerar i design och framförande hackar det till ganska rejält emellanåt. I övrigt ser spelet bra ut på vissa områden och sämre på andra. Karaktärernas läppar är dåligt synkade med talet och figurernas animeringar är osmidiga – i mellansekvenserna ser de mest bara märkliga ut. Musiken är bra, med orkestrerade teman från filmerna, men den har en tendens att dränka dialogen vilket såklart är helt oacceptabelt. Hur kan man missa en så´n sak? Spelet Harry Potter: The Order Of The Phoenix har brister som är svåra att trolla bort. För fans av serien och yngre barn är det säkert tillfredsställande men ni andra gör nog bäst i att fortsätta leta.