Hot Brain

Texttyp: Recension Genre: Pussel Format: Playstation Portable Utgivare: Midway Utvecklare: Midway

Världen är full av långsamt sinnade gamers. Midway försöker förändra detta med ett spel erbjudande hjärngymnastik. Huruvida min intelligensnivå har höjts eller inte låter jag vara osagt, men den mänskliga fåfängan bidrar till att göra Hot Brain till ett helt okej tidsfördriv.

Sedan urminnes tider har människor tävlat om att vara intelligentast. Skola, politik etcetera, alla olika forum där intelligens är en betydande faktor. Hot Brain drar nytta av vårt instinktiva sökande efter intelligens då spelet erbjuder uppträning av såväl matematisk förmåga som logiskt tänkande. Spelen är få och tämligen primitiva, men det är ändå något inom mig som pirrar till.

Hot Brain är inte Wario Ware med en massa mer eller mindre betydande minispel. Spelet innehåller ”endast” 15 ”minispel”, där grundidén är att du tar ett test inkluderande 4 av dessa minispel och läser av resultatet mot dina tidigare poäng. Resultatet placeras prydligt in över en tidsaxel, vilket gör att du kan kolla de eventuella framsteg du gjort. Var det allt? Mjo..

Hot Brain är inte den hyfsat djupa intelligensmätare/tränare jag hoppats på. Den dåliga variationen av spel motverkar tyvärr spelets grundelement – att träna upp hjärnan. Jag menar, efter att ha spelat ett minispel ett 20-tal gånger så beror mitt ökade resultat nog snarare på upptränad skicklighet än en ”ökad hjärntemperatur”, som spelet så sofistikerat påstår.

Ett spel som Hot Brain lever mycket på sin presentation. De korta spelen tvingar oss till mycket bläddrande i menyerna, vilket i sin tur ställer ett visst krav på presentation. Lyckligtvis är Hot Brains upplägg riktigt trevligt med dess laboratorier huserandes en virrig professor. Tyvärr får jag en stark känsla av barnspel över mig, vilket känns väldigt missplacerat med tanke på de relativt komplexa minispelen.

Minispelen må vara få, men kvalitén är desto bättre. Traditionella spel så som matematiska ekvationer och logiskt tänkande finns givetvis, men vem hade trott att det kunde vara så här roligt att räkna antalet passagerare på en båt? Försök bibehålla räkningen när folk hoppar i plurret samtidigt som de blir insjutsade med helikopter. Det hela kan till slut bli ganska svårt, men också väldigt roligt, de första 10 gångerna det vill säga.

Hot Brain erbjuder inte mycket återspelningsvärde, vilket är synd med tanke på de få men relativt kvalitativa spelen. Hot Brain kommer att vara intressant och roligt de första 5 timmarna, vilket är på tok för lite för ett fullprisspel.

Hot Brain är lite som julklappen du spanat in under granen. Den snyggast förpackade klappen, som i slutändan blir lite av en besvikelse. Besvikelsen uppenbarar sig dock på grund av personligt högt ställda förväntningar snarare än på grund av kvalitén. Detta är nämligen en kvalitativ produkt, men till ett på tok för högt pris.