Loki

Texttyp: Recension Genre: RPG Format: PC Utgivare: Focus Home Interactive Utvecklare: Cyanide

The return of Hack’n’Slash. Eller vad ska man säga? Jo, Loki har kommit! Ett krig mellan fyra olika hjältar från fyra olika tidsepoker. Alla med olika färdigheter, vapen, krafter och viktigast av allt: gudar. Ja. Tros detta vara en Diablo 2-kopia eller är det något nytt? Det kanske inte är något nytt men fortfarande bra.

Att välja sin tid
Mitt första intyck av spelet var inte bra, inte bra alls faktiskt. Det tog mig tid och tålamod att få igång programmet som heter Gamecenter som används för att gå med i- eller skapa ett multiplayer-spel. Efter en tid fick jag det äntligen att funka. Jag gick in i ett multiplayer game och börjar till min stora förvåning mitt i ett rasande krig mellan en stor krigare med stora skräckinjagande yxor och ett tjugotal små monster som gick under namnet gnomes. Jag hade ingen som helst aning om hur man spelade eller vad som hände, så jag bestämde mig för att göra en single-player-karaktär istället och lära mig spelet lite först. Så därför påbörjar jag även denna recensionen med single-player delen av spelet. Jag tror allt blir mycket lättare då. Så jag startade ett single-player game istället. Jag fick välja mellan fyra karaktärer, två manliga och två kvinnliga. Alla med sina speciella drag och förmågor. Alla karaktärerna kommer från olika tider i historien och även startplatserna ser helt annorlunda ut. De karaktärerna man får välja mellan är:

The Greek Fighter
En kvinnlig all-around fighter som är skicklig med både svärd och pilbåge och har andra magiska förmågor. Denna karaktär dyrkar gudarna Artemis, Athena och Ares. Vilka alla är gudar från den Grekiska mytologin.

The Egyptian Sorcerer
En manlig magiker som använder sig av olika element för att skapa spells. Spells som eldklot och mörka förbannelser. Denna karaktären dyrkar gudarna Ra, Seth och Horus. Vilka alla är gudar från den Egyptiska mytologin.

The Aztec Shaman
En kvinnlig shaman (Medicinman) som är en slags magiker som använder krafter från naturen för att förgöra sina fiender. Hon kan kalla på djur och andra krafter från naturen för att hjälpa henne i strid. Denna karaktären dyrkar gudarna Questzalcoatl, Tezacatlipoca och Mitchlantecuhtli. Vilka alla är gudar från den Aztekiska mytologin.

The Norse Warrior
En manlig vikingatyp från norden som kämpar i närstrid med sina fruktade vapen, ofta i form av stora yxor eller en feting-klubba. Han använder spells i form av närstrids attacker, men också andra som ger en temporär buff. Denna karaktären dyrkar gudarna Tyr, Thor och Odin. Vilka alla är gudar från den Nordiska mytologin.

Beroende på sitt karaktärsval så börjar man på olika platser i världen och tiden. Om man väljer Greek Fighter så börjar man självklart i forntidens Grekland med sina varma slätter och höga klippor. Om man väljer en Egyptian Sorcerer så börjar man i forntidens Egypten med sin stora soltäckta öken. Vid val av Aztec Shaman så börjar man i ett vilt territorium i det förmodade Aztek samhället med sina vildväxta regnskogar. Om du väjer Norse Warrior för du börja i norden där du kan utforska de snötäckta områdena som är fulla medfaror.

Vad är Loki?
Om man är ute efter en intressant historia och färgstarka karaktärer så får man leta någon annanstans. För Loki innehåller bara action och farliga äventyr. Loki kan jämföras med Diablo 2 mer än något annat. De har alla funktioner som Diablo i stort sett. Alla hjältarna har dock tre gudar som jag nämnt tidigare och varje gud repensenterar var sin kraft. Om man tar Egyptian sorcerer till exempel så företräder Ra (Solguden) eldkraft. Om man väljer att spendera sina attribute-points som man får efter varje skill-level på Ra, så kan man lära sig allt som har med eldkraft att göra. Såsom eldklot och andra infernon. Man kan också välja att spendera sina surt införskaffade poäng på Sorcerens gud Seth. Då kan man spendera de på att lägga poäng där istället och få Iskraft istället och då kan man få iväg attacker i form av isklot och..you get the point. Denna funktion finns också i Diablo och brukar kallas Skill tree.

Det finns dock en liten story och den utvecklas efter en tid. Varje karaktär har en egen liten historia och under tidens gång när man kommer vidare i spelet så får man veta allt mer om sin bakgrund och syfte. Inget spektakulärt dock. Man kan spekulera lite om att spelnamnet Loki syftar på jätteguden Loke i den nordiska mytologin. Loke blev ju som känt utvisad från Valhall för att ha lurat Höder att skjuta sin bror Balder med en mistelpil. Detta är ju o andra sidan lite lustigt då spelet inte bara om den nordiska mytologin utan också tre andra. Kanske detta avslöjas i spelets slut…

Som alla andra RPG så har Loki en inventory-meny, såklart. Inventory-menyn är faktiskt en sak som inte alls är speciellt bra. Inte snygg i varje fall. När du ska utrusta dig med ett item du har funnit så klickar du på det i din inventory meny och en liten ikon med två korsade svärd dyker upp på sidan av föremål-namnet. Detta visar att du har det på dig. Inte som Diablo 2 till exempel där du kunde se varje item du hade på dig i en ruta designad efter equip-uppsättningen. En tydligare ruta i samma form skulle passa mycket bra i Loki. Förhoppningsvis en sak som kommer i en framtida patch. Who knows?

Spelet handlar till stor del om att döda helt enkelt. Döda döda döda. Detta kan vara ganska svårt och vid vissa tillfällen och det händer ofta att man får använda sig av ”slakta så många du kan – sen dö – sen slakta igen”-taktiken. Men om man lyckas komma ut ur striden så återfår du långsamt din HP automatiskt.

Multiplayer
Ja. Flerspelarläget. Man går med i ett onlinespel genom att använda ett tillägsprogram som installeras automatiskt när man installerar Loki. Detta program heter GameCenter och genom det kan man spela alla spel ifrån Cyanide. Vilket inte är så många. I varjefall så väljer man helt enkelt att gå in i Loki och en lista på olika spelservrar dyker up. Man väljer en server och ansluter helt enkelt. Det är här problemet framträder. Det är extremt svårt att lyckas med en anslutning till en server utan att få ett “Unable to connect” medelande. Detta kan ju bero på mitt internet (8 mbit Telia) men det tror jag inte. Om man lyckas komma in i en server så är det en risk att man inte har en aning om var man är då man spawnar hos spelets värd, dvs killen som skapat det gamet. Eller så finns det en risk för att man kastas runt hänsynslös mellan laddningsfönster eftersom varje gång spelvärden går till en annan zon i världen så följer man med. Ni ska också veta att ladda en ny zon kan ta fruktansvärt lång tid. Både i single och i multiplayer.

Multiplayer är något som kan förbättras avskyvärt mycket tycker jag. Man kan också optimera laddningstiderna bättre. Förhoppningsvis en sak som kommer att komma i en framtida patch. Hoppas på det bästa.

Betyg
Kontroll 8/10
Loki är ju ett spel i samma anda som Diablo 2. Det märks också på kontrollen. Grundkameran är placerad precis på samma sätt som i D2. Den vinkeln från ovanifrån så man inte riktigt ser framåt. En förändring är dock att man kan zooma in på sin karaktär och se lite framåt. Jag tycker detta är kul, lite jobbigt ibland när objekt såsom stora klippor och liknande kommer ivägen men det funkar bra. I övrigt är kontrollen i Loki helt ok med mycket klickande på sina fiender.

Grafik 9/10
Grafiken är en sak de verkligen har lyckast med. Det är både vackert och förändrande. Eftersom man spelar i olika tider med olika karaktärer hela tiden så får man se verk av alla former av natur. Det ser otroligt fagert ut både i inzoomat och utzoomat läge.

Ljud 6/10
Med hjälp av fantasyinspirerad musik så kommer man verkligen in rätt stämning. Lite mörkare och djupare musik när man är nere i grottor och liknande. Passar helt ok. Mellan bra och dålig så lägger sig musiken nånstans mitt i mellan. Kanske lite över mellan till och med. Effekterna är helt enligt hack’n’slash spel’s standard. Skrik och slafsande när man hugger i sina fiender, mycket som Diablo 2.

Hållbarhet 6/10
Spelets framtid ligger helt och hållet i utvecklarnas händer. Om de lyckas få ett multiplay-läge som funkar bättre så tror jag definitivt att Loki kan blir stort. Jag antar att det huvudsakligen är designat för just multiplay och då ska det ju funka ordentligt. Men jag tror fortfarande är massa spelare som kommer att gilla att spela single-player och även multiplayer för de som får det att funka. I övrigt så tror jag att spelet har en ljus framtid om spel som D2 fortfarande är populärt. Eftersom man hela tiden vill ha nya grejer att ge till sin karaktär och att bli starkare så brukar spel som detta ha en lång överlevnadstid.

Slutsats
Ett hack’n’slash är det absolut och i sin bästa form. Det har utmärkt grafik och bra gameplay. Kanske lite updateringar på inventorymenyerna och multiplayer funktionen skulle göra gott men det går fortfarande att spela helt ok offline. Kanske drömmare av Diablo 3 kan ta detta spelet till sina hjärtan istället och släppa hoppet om den röda djävulen och hans onda demoner. När du har spelat klart, eller tycker det är för lätt så kan du givetvis höja svårighetsgraden så att det blir mer av en utmaning för dig. Denna funktion är rätt och slätt nödvändig då man kan slakta level 5 monster rätt så lätt om man är level 50. He he. Bra spel för alla som gillar att döda, döda och döda lite mer.