Madden NFL 08

Texttyp: Recension Genre: Sport Format: XBOX360 Utgivare: EA Sports Utvecklare: EA Sports

Ett nytt år betyder en uppsjö av nya franchise-spel från EA. Snart är det väl bara en tidsfråga tills kalenderåret byts ut mot EAs sportspelskalender (haha). Nej skämt åsido, Madden NFL 08 är här för femtioelfte gången och visar tillsammans med NHL 08 att EA Sports knappast är gamla och förlegade. Benknäckaren har blivit snyggare, bättre och brutalare. Den enda återstående frågan är när vi svenskar ska förstå att amerikansk fotboll faktiskt är en fantastiskt sport och att Madden NFL 08 på ett lysande sätt lyckas återspegla detta.

Jag tänker inte hålla inne på några hemligheter för att i slutsatsen försöka hänföra er läsare med något fantastiskt. Madden NFL 08 är ett extremt ambitiöst spel, som lyckas leverera på nästan alla punkter. Jag ska väl inte påstå att jag är någon inbiten fan av sporten – på minnet lagda fotbollsnamn kan enkelt räknas på fem fingrar. Men när matchen väl sätter igång så ÄR jag en fotbollspelare, vilket inget annat sportspel lyckats med.

För er få svenskar som faktiskt investerat i det helt acceptabla Madden NFL 08; täcker förbättringarna upp prislappen på spelet? Absolut gör det så, på alla håll och kanter. Förutom spellistor och stilism, som mer ofta än sällan brukar vara höjdpunkterna med EAs nya sportspel, så har Madden NFL 08 lagt på sig en hel del nya kilon. I år får vi ta del av en fullkomligt steroid-pumpad best som inte bara erbjuder ett sjukt snyggt spel, men som faktiskt bättrat på realismen avsevärt. I år lirar vi Madden.. och det gör jäkligt ont..

Detta eftersom den personliga favoritnyheten utan tvekan är den omgjorda fysikmotorn. Jag kan lova er att tacklingar aldrig varit så här realistiska och roliga. Kroppsmassa, hastighet, infallsvinkel, ja allt spelar in i beräkningarna av utfallet av en sammanstöt. Aldrig kommer du skåda två exakt likadana tacklingar, vilket enligt mig själv räcker för att göra spelet köpvärt. Lyckliga är vi som dock får ta del av ett antal flera fantastiska spelelement. Spelet är tämligen likt 07an när det gäller utseende med några mindre förbättringar av ljus och reflektioner.

Den riktiga nagelbitaren är däremot kontrollen. Madden NFL 08 lyckas på någon vänster vända 360-kontrollen ut och in och ta vara på minsta lilla potential för att sedan vända tillbaka den innehållande 110% möjligheter jämfört med vad som tidigare var möjligt. Kontrollen är väldigt avancerad och tillåter följaktligen några väldigt coola möjligheter till detaljstyrning – till exempel kan jag som quarter back ropa ut order till mina spelare i all oändlighet (eller så länge klockan tillåter) och på så sätt dirigera vart jag vill att mina mottagare ska springa, hur mina backar ska blockera och när spelet ska sättas igång. Särskilt spelandet som quarter back erbjuder några fantastiska möjligheter till detalj, men i princip varje position innebär ett nytt kontrollschema. Detta låter givetvis väldigt krävande, men det fantastiska med kontrollerna är att du kan spela på en väldigt hög nivå utan att behöva gräva ner dig alldeles för djupt i den.

Spellägen som tillkommit då? Dynasti-läget, där du tar rollen som manager för att bygga upp en framgångsrik era, är givetvis kvar. Och snacka om att den tillåter styrning. Det är nästan så att gränsen mellan sportspel och manager-spel suddats ut. Oändliga listor med statistik, de förbättrade möjligheterna att skapa egna spelböcker och den extremt långa eran bidrar alla till det bästa dynasti-läget någonsin i ett EA sportspel.

Och om detta inte skulle vara nog så har EA lyckats klämma in ett helt klart underhållande spelläge kallat Super Pro. Super Pro-läget låter dig skapa din egna superstjärna för att du match för match och träning efter träning ska ta dig och ditt lag mot toppen. Du går igenom hela livscykeln från att som rookie bli draftad till att som skadedrabbad veteran tvingas kliva åt sidan. Du måste hantera media, agenter och familj för att i slutändan få ut så mycket som möjligt från din muskulösa atlet.

Super Pro-läget är väldigt väl fungerande. Lite överraskande med tanke på andra seriers tveksamt stapplande första steg när det gäller solospelande. Du kan placera din spelare på vilken position som helst och med dess position så förändras allt. Det är intressant att se hur mycket spelupplevelsen faktiskt förändras beroende på vilken position man väljer. Att spela som fullback skiljer sig ju självklart ganska mycket jämfört med att vara wide receiver, inte bara i sitt spelutförande, men även genom vilka tränigspass som är viktiga och hur pass mycket man får spela. Lyckligtvis kan man med en enkel knapp simulera alla spelsekvenser där ens stjärna inte deltar. Magnifikt!

Säg det spel som inte dras med några brister. Säg det spel som dras med brister avsevärt sämre än föregångarna hade. Madden NFL 08 och dess föregångare är döpta efter den legendariske fotbolls-managern John Madden. Som ni säkert kan förstå så är John Madden ett extremt potent fotbollslexikon på två ben och därför har hans kommentarer i spelet bidragit till att Madden-serien blivit vad den blivit. Kluriga funderingar och visuella ritmedel har varit element som get Madden-spelen det där lilla extra. Hur tänker då EA när de anställer en ny kommentator och ger honom det mest simpla och dumma manus spelvärlden någonsin skådat? Jag menar, att få höra att jag fångat bollen efter att jag slitit som en hund för att fånga den är inte särskilt belönande. Jag vill höra breda utläggningar om varför jag fångade och jag vill se Madden rita på sin tavla hur jag fångade den. Skärpning EA!

Om man kan bortse från den taffliga kommentatorn (resten av ljudet är helt okej) så är Madden NFL 08 inget annat än ett sjukt bra spel. Jag skulle kunna gå så långt och säga att Madden NFL 08 faktiskt är årets sportspel, trots NHL 08s succé. Tyvärr säljer spelet inget vidare i Sverige, vilket minskar hypen och således spelarnas medvetenhet. Detta är synd med tanke på att amerikansk fotboll lämpar sig fantastiskt bra för TV-spelande.