Madden NFL 08

Texttyp: Recension Genre: Sport Format: PC Utgivare: EA-Games Utvecklare: EA-Games

Jag har aldrig varit något större fan till sportspel och dylikt, det har tidigare inte tilltalat mig särskilt mycket. Det har känts ganska stelt och oengagerande på många vis och har därför aldrig drivit mig tillräckligt mycket för att verkligen lägga ner tid och pengar på ett. Men efter att ha införskaffat mig ett Wii tillsammans med Wii Sports och faktiskt haft roligt både med vänner och familj till dessa små ”demoversioner” av diverse sportspel började jag fundera på om man kanske har växt till sig lite och vidgat sitt spelomfång. Därför åtog jag mig Madden NFL 07 till Wii, kanske inte bara därför men delvis.

Madden 07 är som ALLA andra amerikanska fotbollsspel ute på marknaden, man spelar amerikansk fotboll på spelet och utöver det har man en rad andra möjligheter som att tillexempel träna sitt eget lag, vinna olika tävlingar osv. Det jag vill komma till är att även detta Madden bara är en uppgradering, men dock en bra sådan, i alla fall om man kollar på Wii-versionen.

Det som är så speciellt med just Wii-versionen är ju förståss de rörelsekänsliga kontrollerna som faktiskt är optimerade för ändamålet, vilket kanske inte är så vanligt i dagsläget. Kontrollerna är gjorda på ett simpelt sätt, man använder sig av handrörelser som vilken som helst förstår sig på och med så mycket förnuft att man kan relatera det till dagliga rörelser. Man kan tillexempel vifta åt höger eller vänster med Wiimoten så att gubben på skärmen sträcker ut handen i klassisk rugbyanda för att blockera en tackling från något av hållen. Eller kan man passa med en kast-rörelse, tackla genom att peta framåt med Wiimote och så vidare. Det ni tänker nu är säkert på hur slött spelet kommer att vara på grund av dessa rörelser, men nej det påverkar inte spelets flyt på något vis och det är just det som är det vackra.

Till skillnad från många andra spel till Wii just nu håller Madden 07 en hög standard rent kontrollmässigt, det känns som att EA-games faktiskt har lyckats bättre än många andra spelföretag. Mycket tackvare att de lyckas hålla det simpelt men samtidigt så ordentligt att man kan relatera till verkliga rörelser. Sedan givetvis även hålla uppe tempot i spelet trots att man använder motion-kontroller. Kontrollen missar heller aldrig eller missuppfattar aldrig rörelser som så många andra spel brukar göra utan funkar relativt felfritt rakt igenom.

Vissa kan kanske tycka att det blir mycket att hålla reda på med alla dessa rörelser och sedan samtidigt hålla reda på att springa åt rätt håll med Nunchuck. Även detta har EA-games tänkt på så de har gjort ett familjeupplägg på kontrollen som tillåter dig att spela med endast Wiimoten. Spelet sköter då springande åt dig medans du bara behöver bry dig om att hålla motståndare borta från dig själv med olika rörelser och manövrar. Detta passade även mig bra som nybörjare, då man inte var speciellt van vid upplägget. Spelet är helt enkelt optimerat för alla typer av spelare.

Madden till Wii ska även ha en hel del saker som de andra versionerna till PS3 och 360 inte har. Bl.a. många roliga minispel och ett kommentatorsystem där du och dina kompisar kan rita med hjälp av Wiimoten på vad som gjorts fel under en tidigare match.

Men det spelet och andra sidan inte har jämt emot de andra två konsolerna är visuell skönhet, det ser på många ställen riktigt kluddigt och smetigt ut. Det känns inte ens som att EA har brytt sig om grafiken eller ens ansträngt sig för att få det att se bra ut, vilket är väldigt synd då resten av spelet faktiskt tilltalar ganska mycket.

Sedan är och andra sidan ljudet lika som på de andra konsolerna och håller en ganska lagom ton jämt emot resten av spelet. Lite välkända låtar här och där men mest flashig hiphop är det som spelas. Sånt som känns passande till just detta spelet.

Rent hållbarhetsmässigt funkar spelet bra, det finns mycket att göra, allt från att komma in i Hall Of Fame till att spela roliga minispel. Det går även att utmana andra spelare via Internet med sitt vältränade lag och se vilken det är som verkligen regerar i Madden 07.

Mer än väldigt bra kontroller och en ganska packad skiva med flera olika spellägen och roliga minispel är dock Madden 07 i grund och botten samma spel som Madden 06, 05 osv. Spelet har verkligen mycket nytt om man ser till Wii-versionen och kan definitivt göra många tråkiga spelkvällar till riktiga fester, men är som sagt inte mer än en uppföljare till storsäljaren Madden NFL 06, 05… så den som redan har Madden 06 eller tidigare version kanske inte blir så positivt överraskad som jag blev, allt är som sagt som tidigare fast i ny och fräsch form. Men om man nu ska ha ett nytt Madden rekommenderar jag det till Wii då det har mer än de andra versionerna och har rörelsebaserade kontroller som inget annat kan slå… någonsin. Och om ni inte tror mig så får ni tänka på att det är en kille som tidigare var ointresserad av sportspel som ger spelet detta betyget.