Meet the Robinsons

Texttyp: Recension Genre: Action Format: PC Utgivare: Buena Vista Games Utvecklare: Avalanche Software

Eftersom filmen som detta spelet bygger på har framkallat en del hysteriska gapskratt var vi optimistiska när vi fattade handkontrollen och placerade oss i den gamla hederliga soffan. Kan detta spel leva upp till filmen som många andra filmspel misslyckats med? svaret följer…

Tillbaka till framtiden
Äventyret börjar till skillnad från filmen i Egypten bland pyramider och obelisker. Detta uppdrag fungerar dock endast som en tutorial för att visa Wilbur Robinsons (din karaktärs) fysiska förmågor. Efter denna träningsnivå kommer du till det storartade Robinson villan. På samma sätt som ditt äventyr i Egypten så är de följande uppdragen tutorialklingande där du bekantar dig med huset och dess annorlunda invånare. Efter mycket ärendespringande och en del minispel börjar äventyret på riktigt efter filmens gång.

Friheten i Meet the Robinsons är inte slående. Visst, man kan röra sig runt lite efter sin egna vilja men om man vill komma vidare och komma in i andra rum (till exempel) så måste man göra uppdragen. Om man sen vill återvända till en gammal plats och göra uppdraget igen så är detta inte möjligt. Lite av ett föråldrat “korridorspel” då alltså. Självklart så följer inte spelets handling exakt samma händelseförlopp som i filmen. Utan man får en historia utöver filmen också.

I spelet har man infört nåt som kallas “gadgets”. Det är olika manicker som du använder jämt och ständigt i dina farofyllda äventyr. En mojäng vid namn Disassembler är en nermonterare som används för att montera ner alla möjliga saker så du får delarna. Delarna används för att bygga andra manicker. Så här håller man på. Hitta ritningar, hitta delar och sen skapa nya grejer.

En annan sak som hela tiden kommer i upprepande takt är olika slags pussel, som ska vara i en speciell ordning för att fungera eller för att aktiveras. Man kan ju helt klart säga att spelet inte bara innehåller regelrätt action, utan man stöter ofta på ställen där man inte kommer vidare utan måste anstränga sitt lilla hjärnkontor.

Betyg
Kontroll 3/10
Här ligger den största svagheten i spelet. Knappsatsen ärligt talat rent av usel. För det första är den svår att förstå och för de andra är den helt ologisk. Med tanke på att spelet huvudsakligen riktas mot de yngre spelarna så kan man tycka att spelet är upplagt lite för svårt eftersom vi är betydligt äldre och ändå har en hel del problem vid vissa tillfällen. Om jag hade gått in på detaljer angående den dåliga kontrollen så hade den här recensionen blivit på tok för lång.

Grafik 7/10
Meet the Robinsons erbjuder en grafik som ser ut precis som man kan förvänta sig av en gammal hederlig PS2:a. Det finns egentligen inget speciellt att säga om den. Inget ögongodis men heller ingen förskräcklig syn.

Ljud 7/10
Musiken är nog spelets största plus (+). Det är lätt att fastna för den och vi satt och nynnade som besatta framför teven. Den förändras beroende på vilket område man är i. Precis som i de flesta spel så möts man med annan fart och ton på musiken i olika lägen. Det finns massor av underliga manicker och mojänger i spelet och sådana saker kräver konstiga läten. Annars är ljudeffekterna ingen revolution.

Hållbarhet 5/10
Men tanke på att det finns risk att fastna här och där så kan man bli väldigt arg och irriterad. I kombination med den bedrövliga kontrollen så är det troligt att man sträcker handen efter strömbrytaren och inte spelar på ett tag. Efter ett tag så lär man sig tillslut att hantera de jobbiga knapparna och då kanske man kan samla nog med stryka och vilja till att spela vidare.

Slutsats
God tanke. Men Meet the Robinsons följer tyvärr samma sorgliga väg till botten precis som de flesta filmspel. Utvecklarna har lyckats att återskapa samma knäppa känsla på många ställen i spelet. Hos karaktärerna och i deras gigantiska hus samt många andra platser. Men alla dessa gadgets och andra fundersamma saker gör så att allting bara blir…knäppt. Dessutom så måste det tyvärr medges att den usla kontrollen drar ner spelets totalbetyg en hel del. Sorgligt men sant. Tillbaka till ritbordet, Avalanche Software.