Meteos: Disney Magic Edition

Texttyp: Recension Genre: Pussel Format: NDS Utgivare: Buena Vista Interactive Utvecklare: Q Entertainment

Meteos var och är en väldigt bra pusselarkadare till Nintendos DS. Meteos: Disney Magic Edition glider på föregångarens framgångar. Med en imponerande Disney-licens så försöker Buena Vista Interactive krama ur de sista dropparna ur serien. Värt sina pengar eller endast ett Meteos i ny förpackning? Frågan är om det spelar någon som helst roll – det här är snyggt, snabbt och gediget.

För er som inte spelat Meteos tidigare så följer här en extremt kort förklaring av spelseriens upplägg. Du har ett antal block på din skärm, som i ren tetrisanda fylls på uppifrån. När skärmen fyllts med block så följer givetvis game over. Blocken blir man av med genom att flytta blocken horisontellt (även vertikalt i Disney-versionen) och para ihop dem med 2 andra block av samma ‘valör’. Dessa får efter ihopparning raketer under sig, och beroende på antalet block som befinner sig ovanpå ‘raketblocken’ så lyfter blocken och försvinner från skärmen.

Upplägget är simpelt och underhållande (precis som i föregångaren) och bjuder på så väl utmaning som återspelningsvärde. Dock har inte särskilt mycket nytt skett sedan originalversionen. Du kan skjuta block vertikalt i Disney-versionen och det är förutom presentationen allt i princip. Lyckligtvis håller presentationen så pass hög klass att antalet nymodigheter ter sig förlåtande.

Disney har öppnat sin licensportfölj och varit väldigt generösa. Lejonkungen, Askungen, Toy Story, Den Lilla Sjöjungfrun, Pirates of the Caribbean, The Nightmare Before Christmas, Nalle Puh och Lilo&Stitch; gör alla entré i Meteos: Disney Magic Edition. Tyvärr är det bara utseende som erbjuds från Disney. Personligen tycker jag att det är lite märkligt (och extremt tråkigt) att inga Disney-melodier spelas i bakgrunden. Spelar jag en bana från Askungen så vill jag höra mössens sång (ni vet den från Kalle Ankas Jul) i bakgrunden och inte något annat. Låtarna är visserligen schyssta, men avsaknaden av originalmelodier är större än de nya melodiernas bravur.

Disney-spelet har ett ganska schysst kampanjläge, där du genom att lösa objektiv från olika sagoböcker tar dig fram genom olika sagor och slutligen klarar spelet. Den normala svårighetsgraden tar visserligen inte mer än runt en timme att klara av, men svårare kampanjer ökar definitivt speltiden ytterligare. Speciellt sista svårighetsgraden kan bli skönt irriterande svår med tanke på att du inte längre kan skjuta block vertikalt, vilket är en enorm förändring.

Precis som Meteos så erbjuder Disney-versionen grymt bra multiplayer-möjligheter, då 4 spelare kan köra mot varandra med endast en kasett. Jag har inte haft möjligheten att testa multiplayer-lägena, men enligt externa källor så ska flerspelsupplevelsen vara helt okej.

Med Meteos: Disney Magic Edition försöker Buena Vista Interactive nå en något yngre målgrupp än spelets föregångare Meteos. Förändringarna är inte särskilt omfattande. Detta är helt enkelt Meteos i Disney-förpackning – bortkastade pengar om du redan äger Meteos, ett superbt spel om du inte gör det. Bästa spelet av Meteos och Meteos Disney då? Hur långt är ett snöre?