MotoGP ’07

Texttyp: Recension Genre: Sport Format: PC Utgivare: THQ Utvecklare: Climax Studios

Upplaga efter upplaga. Lopp efter Lopp. Det är ungefär så som man väldigt kortfattat kan beskriva MotoGP. År in och år ut kommer dessa fartfyllda spel fulla av vansinniga farter, vurpor och fantastiskt mycket slirande. Det årliga motorcykelliret är tillbaka för att plåga oss skribenter med sitt eviga återkommande men med föga nya förändringar.

Det är alltid likadant! Alltid det samma! Åsikter såsom dessa är inte helt otänkbara när det handlar om upprepade sportspel. Nämn vilket du vill, vanligtvis får vi se få förändringar och mycket gammalt och grått. Tyvärr. Med tiden har grafiken förstås fått en uppryckning och likväl har fysiken fått sig ett slag i nacken och även den skärpt till sig. Trots allt detta så är skillnaden inte bländande på något sätt.

Det finns olika spellägen. Vilket må vara nödvändigt för ett sportspel. På tal om just detta, varför provar inte utvecklarna (och nu pratar jag om sportspel i största allmänhet) att lägga om spelmenyerna lite? I MotoGp’07 så finns det som i precis nästan alla andra sportspel olika spellägen. Man skulle kanske våga lite mer? Undersöka utrymmet och nå nya vyer. Varför inte bara ha ett enda spelläge. Som inkluderar samtliga eller förorsakar så att några andra spellägen inte är nödvändiga? Kan man ge det lite rollspelsklang måhända? Man kanske kan skapa en värld där man själv kan åka till olika platser och vara med i det man vill. Snälla utvecklare, tänk till. Personlig åsikt som man får tycka och tolka som man vill.

Själv så tycker jag att menybaserade spel är ganska tråkiga. Man väljer vad man vill göra i menyn, man gör det och sen är det tillbaka till menyn för att välja något annat. Så är det i vilket fall som helst i spelet som undertecknad pratar om. Det finns lite olika valmöjligheter. Man kan till exempel köra igång en klassisk MotoGP-säsong och välja sina favoritförare.MotoGP’07 har på plussidan faktiskt äkta förare och stall. Med tanke på kostnaden för detta så är det ganska ovanligt, om än positivt. Ännu en fråga som har cirkulerat runt i mitt huvud ett tag är alla dessa kändisar som jämt ska vara på framsidan av spelfodralet. Varför då? Jag tröttnar bara på alla nyllen och i detta fallet, hojar, som ska ta upp plats på omslaget. Omslaget som ger oss som spelare det första intrycket. Fundera kring detta, enligt min mening så skulle man ha något helt annorlunda och mer inspirerande.

I “Extreme Mode” så får man bränna runt på riktigt fräsiga hojar och utföra stunts och dylikt. Man får ordentligt med svängrum och man kan dra på rejält. Vilket alltid är skoj. Akta musiken förresten. Det första jag rekommenderar du gör när du startar spelet är att gå in i ljudmenyn och ändra volymen till “low”, för denna emospäckade rockmusiken vet inga gränser och kommer säkerligen göra dig döv innan du hunnit starta något lopp om du inte vidtar dessa åtgärder.

Värt att nämna är lite buggsaker i stil med att varje gång man sätter in skivan så får man förfrågan om man vill installera spelet (igen). Småpotatis för vissa men det blir trots detta förbaskat irriterande. Det är som en finne på en plats där den inte ska vara. MotoGP’07 är för övrigt ett ganska tungt spel, det är ganska lätt att krascha och lite smådarrigt sådär.

Negativismen flödar. Skämt åsido, spelet är trots allt väldigt roligt. Speciellt om man har en förälskelse i motordrivna fartmaskiner. Känslan finns där och det är förvånansvärt svårt att lära sig kontrollera sin motorcykel och risken för att vurpa är alltid farligt nära. Online-läget erbjuder inte mycket annat än vad enspelarläget gör men om man hungrar efter mänskligt motstånd så kan det absolut vara värt att testa det också. Men det är framförallt säsong-läget som lockar fram den sanna känslan och gör så att man stolt kan triumfera med sin favoritförare efter ett svettigt och intensivt lopp. Med boken ihopslagen så kan man väl säga att MotoGP’07 är ett väloljat maskineri som du skall skaffa om du gillar fart, realism och att bevittna MotoGP på TV:n.