Recension

Need For Speed ProStreet

Texttyp: Recension Genre: Simulator Format: PC Utgivare: EA Games Utvecklare: EA Games

Jag har alltid tyckt om Need For Speed, det har alltid fallit mig i smaken och har för det mesta känts nytt och fräscht. Serien har dock varit nära att ett par gånger trötta ut även mig och få mig att tappa intresse, men precis i rättan tid har EA ändrat taktik och släppt ett spel som är bättre anpassat för dagens tycke.

Need For Speed ProStreet är just ett sådant spel som precis lyckats byte linje vid exakt rätt tillfälle. Att gå från olagliga streetrace där polisen jagar en stup i kvarten till riktiga race anordnade för publik och riktiga fanater är en omväxling som jag inte trodde skulle komma, men som mot alla odds kom och slog hårt… ja i alla fall slog mig hårt.

Need For Speed är givetvis som det alltid har varit i grund och botten, någon blandning av arkad och simulator med en massa roliga uppgraderingar och upplåsbara bilar. Dock har som sagt stilen ändrats och så har även känslan av att köra bilen gjorts. Det känns inte längre som några fåniga leksaksbilar det är man pillar med utan som riktiga monster som är kapabla att äta hästkrafter till middag och skita olja i ansiktet på folk. Ja jag snackar förändring till det lite hårdare och det lite mer seriösa, även om det kanske inte framgick så tydligt.

Spelet känns bastantare och råare än innan och det talar även grafiken för, den är anpassad för att se rå ut och för att skapa riktigt fina rökmoln vid en rivstart… (Faktiskt riktigt fina) EA har till och med lagt ner tid på skademodeller åt bilarna för ytterligare realism och effekt. Detta var dock något jag var ganska skeptisk om till en början, men något som ganska snabbt gick över efter att ha spelat en time eller två.

Skademodellerna sätter en på plats, man är inte så vågahlsig längre, man vet med sig efter tio krasher att man inte kan ta en nittio-graders-sväng i tvåhundra blås. Och än mindre vågar man riskera när man vet att det är man själv som får betala, vem vill betala skador när man kan köpa nya bildelar?

För givetvis finns det gott om nya bildelar, ja minst lika många som det finns bilar och ovanpå det finns det ett ton olika konfigurationer att göra med din bil, allt från att öka/minska luftmotstånd på bilen till att sätta på lagervis med lack och motiv. Allt har uppgraderats och blivit större, bättre och vackrare sedan sist. Likaså onlinemöjligheterna där man nu kan jämföra sin egen bil med andras och gråta sig förstörd över om det finns någon som är bättre på att styla än en själv.

Ja förändringarna är många och alla har de lyckats göra skillnad med framsteg, till och med musiken har blivit modernare och bättre. I vilket fall som helst påverkar den nya stilen spelsättet, körstilen och känslan av att spela Need For Speed, men frågan är om den påverkar resten av bilspelgenren? Personligen tycker jag att spelet har ändrat på genren redan nu, det bryter mot trenden och gör något nytt.

Just omväxlingen från hysterin med neon och blöt asfalt tycker jag är något som ändrar genren men samtidigt minskar på det roliga, att få glida omkring på gatorna som i Carbon och Most Wanted innebar ändå en viss frihet, en frihet som inte ProStreet kan erbjuda. Det enda man kan och får göra i ProStreet är att race:a och race:a och race:a. Inga poliser och inga andra valmöjligheter, inte mer än att vinna nya bilar och trimma dem förståss. Något som i längden blir uttjatat och får spelet att tappa det som nyheterna gjorde så bra. Det enda jag kan hoppas på är att EA gör ännu ett ryck och hittar på något annat intressant inför nästa NFS, för detta kändes mest som en skön mellanhistoria, inget mer.

About the author

Nordicgamers