Ratchet & Clank: Size Matters

Texttyp: Recension Genre: Action Format: Playstation Portable Utgivare: Sony Utvecklare: High Impact Games

Ratchet och hans plåtlådekompis Clank har blivit väldigt små. Ja, så de får plats i en PlayStation Portable. Storlek har faktiskt betydelse, men frågan är hur och på vilket sätt? Som inledning kan nämnas att Ratchet & Clank: Size Matters är precis som de tidigare spelen på PS2, med allt vad vapen, minispel och humor heter. Fast… men…?

Ratchet & Clank är goda vänner sen många, många spel tillbaka. Insomniac har skapat en riktigt skön spelserie med essensen av skruvsamlande plattformsglädje i sina händer. Nu tar dock High Impact Games över spakarna för PSP-versionen. Andas lugnt nu, för HIG består till stor del av föredettingar från just Insomniac.

Spelet är i grund och botten ett standard R&C-spel;, med hjärtlig humor, skön story och bra presentation. Humorn bygger på såväl barnsliga klichéer som lustiga figurer. Spelet håller sig trots allt på en nivå för de lite yngre, trots att även vi inte riktigt lika unga kan njuta av det. Grafiskt är spelet jämbördigt med sin bror PlayStation 2. Ditt mål är att med en skruvad arsenal samla in såväl skruvar som muttrar, för att få bättre vapen, mer hälsa och därigenom klara av storyn som berättas galant.

Du bjuds på minispel i form av rymdstrider, robotdödsmatcher, Lemmingskloner och mer. Däremot så märker man tydligt att det i just antal vapen, antal minispel och storlek är just ett mindre spel än sina föregångare. Du får mindre av i princip allt, men samtidigt så håller såväl story som gameplay så hög nivå att du som fan av serien troligtvis blir nöjd. Ljudet håller sig väl möjligtvis på en något lägre nivå än tidigare, med mindre varierat ljudspår, men överlag är det bra röster och bra actionljud.

Har du däremot aldrig spelat något Ratchet-spel förut är det verkligen att rekommendera. Det blev några sena nätter skruvat (börjar bli gammalt nu va?) mutterinsamlande och bosskämpande. Du uppgraderar vapen genom att använda dem. Styrningen, som bygger på ”auto-aim” fungerar väldigt bra, trots att det ibland kan vara svårt att träffa just den du vill. Alltså, det funkar bra just för att det oftast är väldigt lätt att bara spränga sig igenom vad som än står i vägen. Rörelser flyter på, bilduppdateringshastigheten håller sig på en stadig nivå spelet igenom och du kommer skratta flera gånger.

Roligt, snyggt, och coolt. Ehm.. och det är väl rätt skruvat antar jag.