Skate

Texttyp: Recension Genre: Sport Format: XBOX360 Utgivare: EA Utvecklare: EA

Efter att ha levt med Tony Hawk som enda tillflyktsort för skateboardsåkningens ädla konst det senaste decenniet kändes det lite konstigt att se en utmanare närma sig. Som när en diktator suttit på tronen helt för länge utan att egentligen inte ha gjort något fel så börjar folket vänja sig, och tanken vid någon annan ledare finner sig mer och mer alienerande. Men så en dag kommer han, förlåt, det, spelet som vill vända allt på huvudet och ber oss se på saken från ett helt annat perspektiv. Det har varit en spännande tur och vad jag har att säga är följande. Förbannat roligt, men inte tillräckligt färdigt.

För en som aldrig tidigare (läs mig) varit i kontakt med EAs senaste utbud av sportspel så känns det lite märkligt att helt plötsligt börja styra tricken med högra pinnen. NHL har haft det ett tag och enligt recensenterna har det fungerat väldigt bra där, så det är efter en lång period med Skate som jag säger att detta var ett rent genidrag av EA att även införa det här.

Det infinner sig ett flyt i åkandet med realistisk fysik som får mig att totalt sjunka in i spelet och efter ett par timmars knåpande i början sitter rörelserna för tricken fastetsade i hjärnbalken. Jag slutar bry mig om trick som ger mycket poäng och börjar istället koncentrera mig på vilka som passar in i stunden, vilket min nästa rörelse i denna kontinuerliga och eviga balett ska bli. Jag här helt förälskad i styrningen och skulle med gott hjärta kunnat sätta en stämpel med ”Bästa Skatingspelet” om det inte vore för alla de brister som denna första iteration i en (förhoppningsvis) kommande serie lider av.

Storymässigt så placeras skate i något jag skulle vilja kalla den korta och tråkiga högen. Att kämpa för att få sina foton i två tidningar och sedan vinna två enkla tävlingar i X-games medför en väldigt kort och enkel story som lätt avklaras på en helg. Det är de sedvanliga, gör det där tricket, grinda ner den där rampen, få mest poäng på ett område, få högst poäng på ett trick under en viss tid och så fortsätter det. Inget nytt, inget speciellt utmärkande. Eller ja, den slutgiltiga tävlingen på Xgames-arenan är bra, om inte annat för att arenan sedan är upplåst så att man kan skata runt tills knäna blöder.

Uppdraget jag minns mest var det där man skulle följa efter Mark Gonzales till en viss punkt och efter att ha sett honom ramla tjugoelva gånger började mitt tålamod trasas sönder. Det gällde nämligen att hålla sig nära personen i fråga och när han efter att ha vurpat spawnar 20 meter ifrån, ja då blir man helt tokig över tanken att få spela om racet ännu en gång. Och detta är något som genomsyrar hela spelet för AI:n är så fruktansvärt dum att det är sorgligt. Bilar uppträder på ett märkligt sätt, andra skatare åker hela tiden in i en. Vakter väljer att ignorera en och så fortsätter det. Allt som handlar om interagerandet med andra i spelet känns konstgjort och konstigt.

Tack och lov känns modellerna riktigt välgjorda ut och röstskådespeleriet är faktiskt helt okej, till skillnad från ett visst annat spel, hrrmmm harkel. Miljöerna är varierade och grafiken riktigt snygg, men som San Vanelona ser ut idag känns det dött och sterilt. Det är uppbyggt som en skateboardanpassad stad, men det finns inga som helst dekorationer eller detaljer som på något sätt skulle lyfta in den i verkligheten. Tråkigt tycker jag och något jag verkligen hoppas kommer vara ordnat till nästa version.

Som vanligt är det en hel del reklam, men tack och lov går det mesta att hoppa över det så man slipper diverse märken upptryckta i nyllet som om man precis stött på en dörrförsäljare.

Allt som allt känns Skate som en fantastiskt rolig kärna omgärdat av ett halvtaffligt spel. Som om utvecklarna faktiskt koncentrerat sig på helt rätt bit av spelet, men tyvärr glömde bort resten och detta får Skate att kännas inte ofärdigt, men opolerat. Tony Hawk har som sagt haft helt för många versioner på sig att putsa sin värld, och jag är helt säker på att EA kommer ta väl hand om sin senaste juvel bland sportspelen. Det är trots sina brister ett spel klart värt att lägga sina pengar på och jag vågar inte ens tänka på hur bra Skate 2 kan bli.