Star Wars Jedi Knight Jedi Academy

Texttyp: Recension Genre: Action Format: PC Utgivare: LucasArts Utvecklare: Raven Software

Ännu ett spel som flitigt använder sig av den högt föraktade Star Wars-licensen. Även om många spel bara utnyttjar licensen för att få högre status, och dra till sig alla de hängivna ”Star Wars-fansen”, finns det vissa titlar som lyser över de andra med sin glans.

Jedi Academy är en av titlarna som inte använder licensen för att tjäna snabba pengar, och detta vill jag lova redan såhär tidigt i denna recension. Det rör sig alltså om en uppföljare till det smått underbara Jedi Outcast som vi fick se skymten av för cirka ett och ett halvt år sedan. Att LucasArts valde att sätta Raven Sofware på arbetet kan man nu på efterhand fastslå att det var ett smart drag. Raven Sofware som bland annat – känt för sitt Soldier of Fortune – gjorde Star Wars-upplevelsen så bra, tack vare sin geniala bandesign och de snygga lasersvärdstriderna. Och efter att ha lyckats med lasersvärdsstriderna bättre än man någonsin kunnat tänka sig – varför inte ge ut en uppföljare som bara inriktar sig på detta? Det går inte att få nog.

I denna uppföljare har man valt att hålla sig kvar med Quake 3-motorn, och nu såhär på efterhand måste jag faktiskt erkänna att motorn känns lite som gamla skolan. Detta märks tydligt när stora ytor ska ritas upp, då frameraten sjunker som en sten i vattnet. Det känns helt enkelt inte optimerat till max. Fysiken i spelet står heller inte på max. I dagens läge är ragdoll-fysik en standard i dessa typer av spel, och det känns nästan som ett måste för det grafiska idag. Dödsanimationerna känns väldigt stela, och nästan lite fula i vissa fall. Varför man då inte kunde använda sig av exempelvis den något mer moderna Unreal-motorn, är för mig obegripligt. Antagligen ville man inte skriva om hela spelkoden från början, och istället få ut det med mindre arbetsdagar på nacken. Men hur som helst ska man inte förvänta sig för mycket av själva grafiken. Ni som spelat föregångaren vet redan hur det ser ut, och inte mycket är nytt på denna front.

Det nya upplägget känns verkligen fräscht och intressant. Istället för att spela en framdriven story, som man inte kan påverka på något sätt har man nu tänkt igenom det, och kommit fram till ett mer intressant upplägg. Innan spelet startar får du helt enkelt bygga en karaktär. Dock får du inte bestämma karaktärens namn, utan inriktar sig mer åt att bestämma utseendet, kläder, ljussabel osv. Ljussabeln kan ha olika färger, dessutom har varje ljussabel olika egenskaper. Vissa har längre räckvidd men är samtidigt svagare, vissa har mindre räckvidd men gör mer skada etc. När du sedan ger dig in i spelet finner du dig arbetandes för Jedi Academy, som alltså är en sorts skola som utbildar lärjungar till blivande Jedis. Här är det Luke Skywalker som är högsta hönset, och vid sidan om har han sin kompanjon som gjorde entré i föregångaren – Kyle Katarn. Till sidan om den historien som spelet följer, får du göra massa småuppdrag. Innan du får gå vidare på själva handlingen får du alltså spela igenom sex olika uppdrag. Dessa uppdrag kan spelas i vilken ordning du känner för, och efter varje uppdrag du klarar får du välja att uppgradera en jedikraft eller lära dig en ny. Krafter från både den mörka och den ljusa sidan finns att välja på. Beroende på vilka krafter du väljer, kommer det att påverka karaktärens inflytande på den mörka respektive ljusa sidan. Senare i spelet blir det även möjligt att välja sida, på ett ytterst smart och grymt sätt. Mer tänker jag dock inte avslöja om detta.

Ljussablar var det ja. Det finns tre olika sätt du kan ha ljussablarna på. Min personliga favorit är att ha en ljussabel i varje hand, då man slåss extremt snabbt med detta. Det finns även dubbelsabel som vi senast fick se i Episode 1-filmen, och i Darth Maul’s händer. Självklart kan du även gå på det gamla hederliga, med endast en ljussabel i handen. De övriga vapen som får hållas i händerna är i stort sett desamma som vi fick se i Jedi Outcast. Multiplayerdelen bjuder inte på något nytt. Här är det i stort sett samma som förut, men de som fann det kul att fäkta lasersvärd i föregångaren över Internet, ska väl finna intresse här också. Det finns också stöd för datormotståndare i multiplayer, men då de i stort sett har samma intelligens som en kossa, är det ett välfungerande sömnpiller.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att Jedi Academy är mer av det roliga vi såg från Jedi Outcast. Detta gör ju självklart inte Jedi Academy till ett dåligt spel, utan tvärtom. Att Quake 3-motorn – som spelet drivs av – känns lite omodern, hindrar inte spelet att glänsa med sin spelglädje. Om du gillade Jedi Outcast och dessutom vill ha mer av samma sak ska du defenetivt köpa det. Om du bara är ute efter lite action, och dessutom gillar Star Wars ska du också köpa det. May the… orka!