The Simpsons Game

Texttyp: Recension Genre: Action Format: PC Utgivare: EA Utvecklare: EA

Dålig kamera och halvtafflig kontroll förstör ett annars väldigt underhållande och humoristiskt spel.

Det är med kärlek till serien som författarna skrivit manus till The Simpsons Game, och för en fan som mig som följt serien sen dess födelse är det alldeles perfekt. Storyn är engagerande, humoristisk och intelligent med sting jag inte sett sen säsong tolv i TV-serien.

Den fantastiska berättelsen dras tyvärr ner av spelmekaniska moment som dålig kamera, halvtafflig kontroll och småtrist grafik. Miljöerna är varierade och följer ett intressant tema, men tyvärr känns världen lite för statisk och död för att få mitt hjärta att bulta. Det känns aldrig som om man är i den värld man känner till från tv-serien och filmen, utan mer som en besökare i ett dockhus grannens unge byggt.

Spelet bygger likt ”Lego Star Wars”-serien på att två karaktärer spelar varje bana tillsammans, och det blir snabbt trist att tvingas kontrollera båda två själv. Mer spelbart, och framförallt mycket roligare blir det när en kamrat sätter sig ner bredvid en och greppar kontrollen för att hjälpa en lösa problem och hjälpa till med slagsmomenten. Och många sådana blir det. Spelet handlar mest om att springa runt, lösa lättare problem som kräver två karaktärer och slå sig igenom horder av fiender.

Jag är lite besviken på The Simpsos game som helhet. Hade de bara tagit sig lite mer tid att rätta till de tekniska problem som genomsyrat hela spelet hade det kunnat bli en riktig fullträff för alla Simpsons-fantaster där ute, men som det ligger till nu hade jag hellre lagt mina pengar på något av de andra ”trippel-A” spel som släpps inför den stundandes juletid.