Unreal Tournament 3

Texttyp: Recension Genre: Action Format: PC Utgivare: Midway Games Utvecklare: Epic Games

Nu är det här igen, ytterligare ett Unreal Tournament spel. Det senaste vi såg var Unreal Tournament 2004 och det har ju som välkänt blivit såpas omkört av Quake serien så att det definitivt är dags för något nytt. Epic ger oss UT3, vad ger UT3 oss?

Epic och dess medarbetare har dröjt lite med detta hypersnabba lir som sannerligen når höga höjder i mina ögon. Var beror det på? Jo, Epic har varit upptagna med ett spel som också det har gjort sig ett eget namn. Nämligen Gears of War som slog igenom relativt hårt. Ni har utan tvivel redan nu hajat att UT3 erbjuder samma sak som UT2004 gjorde. Fast lite mer, lite bättre och lite snyggare.

Tänkte dra lite kort om de olika spellägena. Vi inleder med det halvnya spelläget Warfare som går ut på att man ska ta ett antal av motståndarnas enegerinoder och försvara sina egna. Ganska simpelt och ganska festligt. Näst upp har vi möjligtvis det mest omtalade spelläget Deathmatch som helt enkelt går att på att döda alla man ser omkring sig. Ett populärt spelsätt som jag ännu tycker är tämligen underhållande, på samma gång så märker man naturligtvis att utvecklarna börjar få slut på ideer. De flesta spel som går ut på att avfyra ett vapen tills man drömmer om det har nuförtiden ett deathmatch läge. Titeln innehåller givetvis Team Deathmatch också vilket är en replika av spelläget Deathmatch i stora drag, där den enda olikheten är att spelarna är uppdelade i två lag. Ränna runt och ta flaggor få du göra i Capture the Flag som är oerhört simpelt – ta motståndarens flaggor och försvara din egna. En avvikelse på den fronten är dock att banorna har gjorts betydligt större och man har möjlighet att använda de nyintroducerade fordonen som man kan ha stor nytta av. Börjar din ammo ta slut? Kanske dina livspoäng? Greppa ett nytt vapen och fly i ett fordon med svansen mellan benen. Sist och kanske minst så har vi spelläget duel. Där får strida man mot man, lev eller dö. Dueller går ofta fasansfullt fort. Tidvis är det över innan du vet ordet av. Följaktligen så bör du vara på din vakt och spring iväg så fort rundan startar. De andra som är på servern får iaktta under tiden som de andra två tampas. När en tillslut vinner så kommer nästa kämpe in och förloraren blir placerad sist i kön och får vänta på sin tur.

Det medföljer också ett kampanjläge som man minsann kan spela både on- och offline. Det kan vara smart att prova på detta offline innan man tar sig an flerspelarversionen av spelläget där dina motståndare är betydligt tuffare. Om du inte har spelat något av Unreal Tournaments föregångare så kan detta vara närmast nödvändigt om du inte vill bli totalt överkörd och få en pwned! kommentar i ansiktet efter fem minuters speltid. I grund och botten så är kampanjläget en bra introduktion till spelets olika lägen. Du får dessutom se en hel del snygga filmsekvenser emellanåt. Waa!

Har du spelat Quake Wars så kommer du med säkerhet att sakna det s.k Assault läget där ett lag anfaller och det andra laget försvar sina positioner. Vem vet vad mod-utvecklarna har planerat åt oss i framtiden.

Grafiskt sätt så är UT3 lite av ett mästerverk. Jämförbart med Crysis på ett flertal håll fast inte riktigt lika skarpt kanske, men som sagt. I detta spelet så gäller det bara att dööööda hela tiden och man får inte mycket tid till att stanna upp för att beundra den vackra omgivningen. Det är frameraten som är viktigast här. Ljudet är det inget fel på heller. Värdesätter du matta röster som ylar “Killing Spreee” tillsamans med ett antal pang, swisch och andra geggljud så kommer du absolut att digga detta. Musiken är snabb som attan och passar väldigt väl in med spelets tempo som är fruktansvärt högt, i själva verket alldeles för högt för min smak.

Om du gillar rå action i det högsta tempot du kan tänka dig och att spela med andra gamers som satsar allt för att vinna så bör du prova på detta. Det skulle vara en fördel om du gillar att döda (och att bli dödad) men det är inte någon stor risk att du inte gillar tror jag, de populäraste spelen idag innehåller alltid någon form av dödande. Människa eller ej, nån måste nästan alltid dö för att ett spel ska nå de höga topparna på topplistan. Letar du buggar? Då får du leta någon annan stans, för i Unreal Tournament 3, där finnes de inte!

Unreal Tournament 3 erbjuder dig vad du kan förvänta dig. Knivskarp, rå och snabb action. Punkt slut.