Recension 2020 för Quake 4

Vad är Quake 4?

Quake 4 är ett skjutspel ur förstapersonsperspektiv, och har ett större fokus på enspelarläget än de andra spelen i Quake-serien. Det är en direkt uppföljare till Quake II och är den fjärde delen i Quake-serien. Spelet utvecklades av Raven Software i samarbete med id Software, och släpptes först till Windows och lite senare till Xbox 360 under 2005. Quake 4 är ett science fiction-spel och kretsar kring ett krig mellan jorden och en utomjordisk ras som heter Strogg.

Hur du spelar Quake 4

Handlingen tar vid där Quake 2 slutade. Handlingen kretsar kring den utomjordiska rasen Strogg, som är väldigt aggressiva, attackerar jorden och startar ett krig mot människorna. I spelet så landar du på stroggernas hemplanet och har flera uppdrag som du ska klara av där.

Spelet tar sin början på en av Stroggs planeter där spelets huvudperson, Matthew Kane, och hans kamrater kraschlandar. Spelet utgår från att Kane och hans kamrater ska ta sig därifrån, och får delta i ett flertal olika uppdrag för att klara detta.

Du som spelare ha tillgång till ett antal vapen, både gamla och nya; som till exempel maskingevär och olika pistoler. Spelaren har även tillgång till ett antal fordon som kan användas för att ta sig fram i olika miljöer och situationer på planeten.

I mitten av spelet blir spelaren ”stroggifierad”, vilket bland annat innebär att du kan läsa på stroggernas språk, får mer hälsa och starkare sköldar. Detta underlättare det resten av spelet betydligt.

Det finns ett antal spellägen i Quake 4. Här är några av dem;

• Deathmatch: målet är att döda så många andra spelare som möjligt och undvika att själv dö.
  • Team Deathmatch: samma som ovan, men du spelar i ett lag.
  • Arena capture the flag
  • Capture the flag
  • Tournament-läge: ett spelläge där du spelar matcher en mot en

Det finns både enspelarlägen och flerspelarlägen av spelet; det huvudsakliga fokuset ligger dock på enspelarläget. Flerspelarläget av Quake 4 kan spelas såväl lokalt som på internet, och ni kan spela i lag med upp till sexton spelare. Även i enspelarläget spelar du oftast i lag tillsammans med botar från spelet.

Spelplan i Quake 4

Spelet utspelar på planeten Stroggos, som är Stroggs hemplanet. Det finns flera planer och platser som ska klaras av för att kunna gå vidare i spelet. Spelplanerna och banorna är varierade; flera av dem utspelar sig till exempel i fordon i rörelse. Spelet utspelar sig både inomhus och utomhus, framför allt i militära områden, som hangarer, och du får även framföra militära fordon som stridsvagnar – Quake 4 utspelar sig även utomhus i bland annat öknen. Att få framföra olika former av fordon är något som är nytt för Quake 4.

Kända klaner inom Quake 4

Det har hållit flera tävlingar specifikt för Quake 4 och resten av Quake-spelen, plus att Quake har vari representerat på flera andra internationella tävlingar. Flerspelarläget är ett bra sätt att hålla i turneringar och tävlingar mellan olika lag. En av de större tävlingarna för Quake och andra spel från id Software är QuakeCon, som arrangeras varje år. 2020 hölls tävlingen digitalt.

Det verkar inte finnas några specifika klaner eller lag för Quake 4, utan det är framför allt individuella spelare och användare som tävlar i Quake 4. Många av de mer framgångsrika spelarna kommer från USA, men även från andra länder; till exempel så var vinnaren i QuakeCon 2019 Marcel “k1llsen” Paul från Tyskland.

Quake 4 är ett händelserikt och varierat spel. Det är spännande, och det är flera oväntade händelseutvecklingar i spelet. Quake 4 är roligt att spela, och det har förbättrats mycket sedan sin föregångare Quake 3. Enspelarläget är den stora vinnaren och det som är mest intressant, även om flerspelarläget inte är helt fel det heller. De tekniska detaljerna i spelet är fina, med allt från hur ficklampor är inriktade till hur fordonen körs. Det är ganska simpel och rättfram action i Quake 4, och det är det som gör spelet så roligt. Grafiken är fin men ganska mörk. Spelets styrka ligger i enspelarläget, och det är där som mycket av skaparnas energi och tid har lagts ner. Quake 4 är ett otroligt roligt och givande spel, även om det inte har åldrats helt och hållet smärtfritt.