Recension 2020 för Starcraft II

Vad är Starcraft II?

Starcraft II är ett strategispel som spelas i realtid, och är en uppföljare till det första Starcraft-spelet som släpptes 1998. Starcraft II släpptes 2010 och utvecklades av Blizzard Entertainment, som även utvecklade det första spelet. Ett sextiotal röstskådespelare har använts under spelet för att ge röst till de olika karaktärerna, vilket visar att det är ett karaktärsdrivet spel. Spelet handlar i korthet om ett intergalaktiskt krig mellan tre olika raser. Under spelets gång får vi följa huvudpersonen som heter Jim Raynor, för att se hur han navigerar genom det här kriget.

Handlingen i Starcraft II utgår från att jorden i en närliggande framtid har utvecklats till en dystopi. I desperation bestämmer sig jordens regeringar för att deportera jordens kriminella element i flera stora rymdskepp, ett antal miljoner invånare, och skicka dem till en avlägsen del av galaxen. De olika skeppen hamnar på olika planeter i vad som kallas för The Kolrulu Sector, där de bygger upp nya samhällen. Med tiden tar de kontakt med de andra planeterna med människor på, och utvecklar det som de väljer att kalla The Terran Confederacy.

En dag attackeras och förstörs en av planeterna i The Terran Confederacy av en ras som kallas för Zerg. I kölvatten av den attacken kommer ett skepp från Protoss för att förstöra planeten och radera alla spår av Zerg. Spelet tar sin början strax efter denna händelse.

Starcraft II är uppdelat och släppt i tre separata delar. Det är inte en enskild handling för varje ras i de olika spelen, utan de tillhör samma historia och bygger på varandra. :

• Wings of Liberty, som är själva grundspelet och fokuserar mer på människorna (terrans).
  • Heart of the Swarm som är en expansion fokuserar på en ras som kallas för Zergs, vilket är en ras med ett kollektivt medvetande.
  • Legacy of the Void är ytterligare en expansion som fokuserar på den tredje rasen som kallas för Protoss, vilket är en tekniskt avancerad ras vars samhälle är uppdelat i ett kastsystem.

Hur du spelar Starcraft 2

I spelet är du befälhavare på en koloni som på en planet som heter Mar Sara. Konfederationen har börjat evakuera kolonin för att skydda den från Zerg, vilka tros kommer att attackera kolonin, vilket även sker i ödesmarken under evakueringen. Sheriffen i området – och huvudpersonen i spelet – Jim Raynor, dyker upp och räddar kolonisterna. Olika omständigheter gör att han blir arresterad, och Zergs närvaro på planeten ökar. Händelseförloppet mot ett intergalaktiskt krig utgår härifrån och är basen för spelets handling.

Du kan spela Starcraft II antingen som single player eller i ett multiplayer mode.

Spelar du som single player så fokuserar spelet på Jim Raynor. Här finns det 29 spelbara uppdrag; tre av uppdragen är valbara och det finns dessutom ett hemligt uppdrag. Man kan tjäna pengar under de olika uppdragen, som kan användas till olika uppdateringar i spelet. Single play kan spelas i fyra olika svårighetsgrader; easy, medium, hard eller brutal.

Starcraft II är mer utvecklat för att kunna spelas i multiplayer mode än det ursprungliga Starcraft-spelet. Här kan man bland annat spela olika matcher i lag med olika antal spelare.

Raser

I Starcraft II finns det tre olika raser som spelet kretsar kring:

• Terrans – terrans är människor med ursprung på jorden, men som numera bor i The Kolrulu Sector på ett antal planeter som tillsammans bildar The Terran Confederacy. De har en teknologi som är mycket mer avancerad än vad den vi har på jorden idag. Dessa människor är alla ättlingar efter brottslingar som har deporterats från jorden.
  • Zerg – de är egentligen inte en enskilt ras, utan består av flera olika raser som tillsammans bildar Svärmen. Svärmarna reser mellan olika planeter och assimilerar de raser som finns där. Dessa svärmar har inget självständigt medvetande, utan styrs av ett centralt medvetande som kallas för The Overmind, som i sin tur en gång i tiden skapades av en ras som heter Xel’Naga. Deras mål var att skapa den perfekta varelsen. The Overmind är lokaliserad på en planet som heter Char.

Under The Overmind i rangordningen finns ett antal Cerebrates, som styr varsin del av Svärmen (varje del av Svärmen kallas för en Brood). Om en av Cerebrates dör, kan The Overmind återuppliva den.

• Protoss – en utomjordisk ras med mycket avancerad teknologi, och har även de bearbetas av Xel’Nega. Protoss befolkning är uppdelad i tre kaster; krigarna (Templar Caste), arbetarna (Khalai Caste) och ledarna (Judicator Caste). De högsta i ledarkastet utgör The Conclave, rådet. Befolkningen följer även alla samma religion, och de som väljer att inte göra det blir utstötta, vilket tyder på ett intolerant samhällssystem.

Kända klaner inom Starcraft 2

Att kunna spela i klaner infördes i expansionen Heart Of The Swarm. Där kan vem som helst skapa en klan med tillhörande privata chattar, medlemslistor osv. Framför allt Korea har haft flera framgångsrika klaner inom Starcraft II.

Några kända klaner är:

• 3D!Clan – en av de äldsta och bästa klanerna som är baserade i Ryssland. De har aktiva lag i Starcraft II men även i bland annat Dota 2 och Warcraft III. Klanen grundades redan 1998, när det första Starcraft-spelet släpptes, av tre killar från Moskva.
  • Afreeca Freecs, även känt som StarTale och SBENU – en klan som grundades som StarTale i Korea, men bytte senare namn till Afreeca Freecs. Klanen var väldigt framgångsrik inom Starcraft II. 2016 meddelade de att de skulle lägga ner sitt lag inom Starcraft, men under våren 2020 så meddelade de att de skulle omgruppera och eventuellt återuppta sitt lag inom spelet.

Starcraft har varit en riktig långkörare inom spelbranschen och e-sporten. Den allra första versionen släpptes för över tjugo år sedan, och Starcraft II är i år tio år gammal. Den har en intressant historia och ger utrymme för ett spännande spel. Bakgrunden och handlingen är väl genomarbetad, och vi har stor förståelse för varför spelet har blivit populärt. Då du som spelare kan välja att spela antingen ensam eller i ett lag ger större valmöjligheter, vilket är något som vi uppskattar.