Recension 2020 för Unreal Tournament

Vad är Unreal Tournament?

Unreal Tournament är ett science fiction-spel som släpptes till Microsoft Windows 1999, och senare även till Playstation 2 (år 2000) och Sega Dreamcast (2001). Spelet utvecklades av Epic Games och Digital Extremes, och släpptes av GT Interactive, ett tyskt företag. Varianterna till både Playstation och Dreamcast hade stöd för fyra spelare på en delad skärm, medan versionen till Dreamcast även hade stöd för upp till åtta spelare via internet. Det är en direkt uppföljare till Unreal som släpptes 1998. Den senaste delen i serien, Unreal Tournament 3, släpptes 2007; det har även utkommit flera delar däremellan. Det har även släppts ett flertal expansion packs.

Unreal Tournament är ett skjutspel i förstapersonsperspektiv, och är uppföljaren till spelet Unreal. Spelet utspelar sig i en framtid där människor har gruvdrift i olika delar av galaxen. Gruvföretagen samarbetar med jordens regeringar om att hålla i matcher mellan människor, då ”consensual murder” numera är tillåtet. Man har då rätt att döda andra människor med deras tillåtelse. Liandri Mining Corporation håller i Grand Tournament, vilket är det största årliga eventen inom detta – och det är här spelet utspelar sig.

I Unreal Tournament fokuseras det mer på flerspelarläget än i tidigare spel. Målet med spelet är i korthet att döda alla sina motståndare för att gå ut som vinnare. Spelet var väldigt framgångsrikt för ett skjutspel i flerspelarläge, och vann flera priser som bland annat Årets spel. Unreal Tournament är kompatibel med tidigare versioner av spelet, och du kan även skapa egna banor.

Hur du spelar Unreal Tournament

Unreal Tournament är ett skjutspel som är anpassat för att spelas av flera stycken tillsammans. Deathmatches mellan deltagarna är det huvudsakliga fokuset i spelet. Det finns även ett enkelspelarläge, där du spelar mot botar i spelet med målet att bli champion. Ett träningsläge finns också, där du som spelare helt enkelt kan träna på spelet och känna dig för.

Det finns ett antal vapen att välja mellan, som till exempel rocket launchers och olika former av skjutvapen. Varje vapen har två olika lägen, som ofta ger olika mycket skada; de kan vara lite olika beroende på vilket vapen det handlar om. Du kan även under spelets gång samla på dig bland annat utrustning och hälsa för att öka dina chanser i spelet.

Det finns flera olika typer av matcher som du kan spela. Några av dem är

• Assault – den här typen av match spelas mellan två lag, ena laget anfaller en bas och det andra laget försvarar den.
  • Capture the flag – även det en match mellan två lag. De två lagen har varsin bas med varsin flagga, och man ska få tag i det andra lagets flagga och ta hem det till sin bas – samtidigt som man försvarar sin egen bas och flagga.
  • Deathmatch – du spelar till döds, och den sista som överlever vinner. Finns både som enspelarläge och flerspelarläge.

Karaktärer i Unreal Tournament

Det finns flera intressanta karaktärer och personer i spelet. Några av de mest kända karaktärerna i spelet är.

• Othello. En av huvudpersonerna i hela spelserien. Rösten till honom görs av Terrence Carson.
  • Malcolm, även han en återkommande karaktär i spelserien.
  • Anubis. En utomjording som är den främsta fienden i spelserien.

Det finns även andra karaktärer i spelet, både utomjordingar och människor. Några av dem finns bara i detta spel, andra i flera spel eller i hela serien.

Kartor i Unreal Tournament

De olika nivåerna i spelet kan utspela sig i olika miljöer, som till exempel rymdskepp och slott; i de olika miljöerna kan det förekomma saker som hissar, teleportörer, vattensamlingar eller lava. Det finns en hel del kartor att välja mellan och utforska i spelet, och du kan även skapa dina egna kartor. Många av kartorna utspelar sig i eller i närheten av gruvor, där spelet har sitt ursprung.

Kända klaner inom Unreal Tournament

Unreal Tournament har ett väldigt stark community och har under årens lopp haft många trogna spelare. Det spelades bland annat under World Cyber Games 2001-2004; WCG ses lite som OS inom esporten och är en av de största eventen i världen inom industrin. Med tanke på spelets upplägg så fungerar det bra för att spela i olika klaner och i tävlingar.

Några kända teams är:

• Iron Guard. Ett av de mest kända lagen i spelets historia.
  • The Corrupt. Ett team som framför allt består av cybernetics, robotar byggda av människor.
  • Sun Blade. Ett team med egyptiskt tema.

Unreal Tournament är ett framgångsrikt spel i sin genre. Här får du spännande matcher, både online och offline. Ett stort plus till det, för tiden, fina grafiken och nytänket. Unreal Tournament har utvecklats och förbättras sedan till sin föregångare, Unreal; utvecklarna har haft möjlighet att rätta till de buggar och liknande som fanns i det tidigare spelet, vilket de har gjort. Även fast spelet inte är lika stort idag som det en gång var, så har det påverkad spelkulturen och var en av pionjärerna inom dataspelsbranschen och esporten.